Runt köpladorna i Boländerna började det hetta till efter lunchtid på söndagen. Tusentals bilburna kryssade mellan stormarknaderna för att handla prylar och mat.
Butikernas säljare hade fullt upp med att expediera kunderna och tackade nej till att bli intervjuade. "Har inte tid", var standardsvaret.
Men det var inte svårt att med blotta ögat se att gick bra med försäljningen, vilket också färska siffror visar. Enligt Handelns utredningsinstitut, HUI, shoppar vi som aldrig förr och totalt väntas den privata julkonsumtionen omsätta 77,7 miljarder kronor i år, en uppgång med 3,5 procent jämfört med förra året.
Leksakshandeln är den bransch som förlitar sig mest på julhandeln. Ungefär en fjärdedel av leksakerna säljs nu i december.
I Gränby centrum var det trängsel kring hyllorna i de många butiker som säljer produkter för de minsta. På BR leksaker visade det sig att flertalet barn fick äran att välja ut sina julklappar tillsammans med föräldrarna. Bland hyllorna hördes kommentarer som "vill du ha den här?" och "nej, en sån där har du redan".
För butikschefen Sandra Kitonsa och hennes medarbetare är den här tiden på året den bästa.
– Det är jättekul när det är mycket att göra, jag har faktiskt väntat på det här, säger hon.
I år har leksaken Hatchimal seglat upp som den mest populära, berättar Sandra Kitonsa.
– Hatchimal är en variant av Tamagochin, du vet den där elektroniska leksaken i form av ett husdjur som ska matas och skötas om. Den här är ett gosedjur som kläcks ur ett ägg om man tar hand om den.
De sista skälvande dagarna innan julafton är alltid intensiva, när desperata julklappsjägare rycker åt sig prylarna till det stundande tomtebesöket. Men än är vi inte där.
Den värsta ruschen kommer i veckan. När barnbidraget dimper ner på tisdag lär det bli en extra skjuts i försäljningen, tror Sandra Kitonsa.
– Då räknar jag med ännu mer trängsel, för då är det försent att shoppa på nätet för att hinna få julklapparna innan den 24:e, säger hon.
Och just e-handeln står för en stor del av årets julhandel. I en prognos från Postnord väntas julklappsköpen på nätet öka med 24 procent till att omsätta 6,2 miljarder kronor under december. 3 av 10 julklappar inhandlas med ett klick. På första plats ligger livsmedelsaktörerna, tätt följt av sporthandeln. Men även elektronik och böcker står för en betydande del av tillväxtkakan.