"Frustrationen Àr stor hos personalen"
NÀr elektroniska patientjournaler infördes i landstinget i Uppsala lÀn gick personal in i vÀggen pÄ grund av tekniskt strul och hög arbetsbelastning. Rebecka Janols, doktorand i mÀnniska-datorinteraktion, försöker nu se till att det inte ska hÀnda igen.
Rebecka Janols.
Foto: Rolf Hamilton
- I dag Àr frustrationen ofta stor hos personalen. Man tycker att tekniken Àr svÄr, och inte utgör nÄgot stöd. De upplever att det kan vara sÄ svÄrt att fÄ hjÀlp och support att de hellre struntar i det. Men jag tror att vi ska kunna fÄ en förÀndring, sÀger Rebecka Janols.
UNT skrev under 2005 och 2006 i en lÄng rad artiklar om de allvarliga bristerna i det nya systemet med elektroniska patientjournaler. Systemet knÀckte personalen, varpÄ hela primÀrvÄrdsmottagningar tillfÀlligt fick stÀngas.
- It i vÄrden Àr bra och ska kunna fungera. Det handlar om att stÀlla krav pÄ leverantören av systemen, krav som bygger pÄ vad personalen tycker att systemet behöver klara av, och det handlar om att enkelt kunna fÄ support och utbildning sÄ personalen kan förbÀttra för sig sjÀlva, sÀger Rebecka Janols.
Hon söker svaret pĂ„ hur man Âeffektivt kan införa ett nytt it-system i en verksamhet. Ett problem i Uppsala lĂ€ns landsting Ă€r vĂ„rdens omfattning.
- Det Àr svÄrt att fÄ ett system att fungera överallt. Men det Àr möjligt om man anpassar systemen till verksamhetens behov. Med helt nya hjÀlpmedel kan man ocksÄ hitta nya effektiva sÀtt att arbeta pÄ, men det mÄste ske pÄ vÄrdens villkor.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!