Fritidsresor stänger fyra butiker

Lågkonjunkturen fortsätter att slå mot resebranschen. Nästa lördag slår Fritidsresors butik i Uppsala igen efter tio år. Anledningen är den sjunkande efterfrågan på resor och att allt fler bokar sina resor via internet.

Fritidsresors butik i Uppsala stänger den 28 februari. De tre anställda som arbetar i butiken har sagts upp

Fritidsresors butik i Uppsala stänger den 28 februari. De tre anställda som arbetar i butiken har sagts upp

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2009-02-21 06:01
I december förra året meddelades de tre heltidsanställda som jobbar i butiken att de sagts upp från sitt arbete. Men beskedet kom inte som en överraskning.
- Jag blev inte så förvånad, resebranschen är otroligt konjunkturkänslig. Det är sådana tider nu. Men visst, det är jättetråkigt. Jag hade hoppats att de inte hade behövt stänga hela butiken, säger en av de anställda på Fritidsresors butik i Uppsala.

Hon vill inte uppge sitt namn eftersom företaget vill att all information till medierna ska gå genom dem.
Fritidsresor har fjorton butiker runt om i landet, av dem läggs fyra ner i slutet av februari. Förutom Uppsala, drabbas även butikerna i Linköping, Jönköping och Stockholm av nedläggningar och dess anställda av uppsägningar.
Som UNT tidigare berättat har Fritidsresor, liksom flera andra researrangörer, dragit ner antalet resor i sommar med tio procent. Utbudet ser nu ut att fortsätta minska.
- Vi säljer mellan tio och femton procent färre resor i sommar jämfört med förra året. Konjunkturen har slagit hårt mot resebranschen och vi måste anpassa oss till det nya ekonomiska läget, säger Peter Hellström, informatör på Fritidsresor.

Han menar också att allt fler personer bokar sina resor via internet, och de lokala kontoren har därför inte samma funktion längre. De senaste åren har Fritidsresors internetbokningarna ökat med tio procent varje år. I dag beställs varannan resa över internet.
- Det är helt enkelt inte lönsamt för oss att ha en butik i Uppsala längre. Men det är klart att det egentligen är en fördel för ett företag att finnas representerade i en stad. Vi säkrar upp det genom de tre stora återförsäljare i stan som säljer våra resor och bidrar till att vi fortfarande syns i Uppsala, säger Peter Hellström.

Men det är fortfarande en hel del Uppsalabor som inte vill ha elektroniska biljetter.
- Jag upplever att det är väldigt många kunder som uppskattar att vi finns här. De har alltid frågor som de vill ställa personligen och vi har funnits här för dem. Fram tills nu, säger en av butikens anställda.
En av de tre som sagts upp från butiken i Uppsala har fått ett nytt jobb inom Fritidsresor. De andra har uppmanats att söka nya jobb både inom Fritidsresor och hos andra företag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!