Frisören förstörde Manars hår
Håret blev orange och gult i stället för blont. En misslyckad hårfärgning kostade 16åriga Manar Irabi 1 500 kronor. Frisersalongen ville inte betala tillbaka pengarna
— De sa inte att håret kommer att bli orange. De sa att det kommer att bli blont, säger hon.
Men när behandlingen var klar var hon långt ifrån nöjd. Håret blev slitet med en blandning av gult och orange och vissa partier är fortfarande mörka. Ändå betalade hon de 1 500 kronor som hon och frisören från början kommit överens om.
Betalningen är något som hon ångrar i dag, men hon kände just då att hon inte hade något annat val.
När Manars mamma och brodern Basel fick se resultatet blev de upprörda. De tog på måndagen kontakt med frisersalongen för att få skadan på håret åtgärdad.
Enligt Basel förklarade personalen på salongen att de varken kan hjälpa systern att få ordning på hårfärgen, inte heller ville de betala tillbaka pengarna.
Manar Irabi berättar att hon före behandlingen fick skriva på ett slags avtal med syfte att frigöra salongen från allt ansvar ifall hon i efterhand skulle tappa håret på grund av blekningen.
Manars bror, Basel, tycker att det är fel av en salong att låta en omyndig person skriva på ett sådant papper.
— De kan inte göra så här mot någon som är under 18 år. Jag är arg för syrrans skull, men jag skulle kunna bli arg för vilken annan person som helst som råkar ut för det här.
Ägaren till Salong Panczel, Margit Panczel, befinner sig utomlands. Hon bekräftar det skriftliga avtalet och säger till UNT att Manar Irabi blev informerad om riskerna med att bleka håret. Dels för att hennes hår var färgat sedan tidigare, dels för att håret var slitet.
— Vi rekommenderade henne att inte göra behandlingen, säger Margit Panczel.
UNT: Varför utförde ni behandlingen om ni visste att den skulle misslyckas?
— Jag har sagt till tjejerna på salongen att jag inte skulle ha gjort behandlingen. Men vi jobbar för kunden och gör som kunden önskar.
Göran Nyström på branschorganisationen Frisörföretagarna säger att det ändå är frisersalongen som har ansvaret för ett misslyckat resultat.
— Man kan inte bygga undan det juridiska ansvaret. Salongen och kunden bör uppnå något slags förlikning.
Konsumentrådgivaren Eva Lena Schweitz vid Uppsala kommuns konsumentrådgivning säger att det är frisersalongen som utan extra kostnader ska åtgärda det som kunden är missnöjd med. Om det inte går att åtgärda felet, ska kunden få ett prisavdrag.
— Men om hon har fått en heltokig hårfärg så ska hon inte betala för den alls, säger Eva—Lena Schweitz.
Hon säger vidare att konsumentrådgivningen kommer att titta närmare på det papper som Manar Irabi fått skriva på.
Efter att UNT på måndagen kontaktade Salong Panczel har Manar Irabi fått tillbaka 1 500 kronor. Håret är dock fortfarande så pass förstört att hon inte vill visa det ute bland folk.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!