"Friskolor och flyktingar har ökat segregationen i skolorna"

Skolminister Ibrahim Baylan (s) förklarar den ökande segregationen i Uppsalaskolorna med friskolorna och de stora flyktingströmmarna under 90-talet. Under sitt besök i Uppsala i går avslöjade han också att han vill ge Skolverket möjlighet att snabbt stänga skolor som inte sköter sina åtaganden.

Fick tuffa frågor. Skolminister Ibrahim Baylan (s) utfrågades i går av eleverna på Katedralskolan.

Fick tuffa frågor. Skolminister Ibrahim Baylan (s) utfrågades i går av eleverna på Katedralskolan.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2006-05-29 16:44
Skolminister Ibrahim Baylan (s) vill genom ny lagstiftning ge Skolverket möjlighet att stänga skolor med omedelbar verkan.
- Den fristående skolan Manar al-Houda i Uppsala fick fortsätta att bedriva undervisning i väntan på att länsrätten skulle avgöra överklagandet. Så ska det inte gå till. Skolverket ska ges möjlighet att omedelbart stänga en skola som inte sköter sina åtaganden, sade Ibrahim Baylan till UNT under sitt besök i Uppsala i går.
— Det finns en majoritet i riksdagen för att genomdriva en sådan lagändring, sade Ibrahim Baylan.
Skolverket har tidigare i år framfört till regeringen att myndigheten borde få mandat att stänga en verksamhet direkt, med hänvisning till just Uppsalaskolan Manar al-Houda som under nio månader kunde fortsätta med skolverksamheten trots att Skolverket ville att skolans tillstånd skulle dras in.

Inte fortsätta
Svensk-arabiska friskolan Manar al-Houda fick i juni förra året kritik för dålig ledning och styrning. Kritik riktades också mot skolan på punkter som rörde undervisningen, elevstödet, ekonomin och arbetet mot kränkande behandling.
— Skolor som blir av med tillståndet ska inte kunna fortsätta med verksamheten.
I april vann Manar al-Houda mot Skolverket i länsrätten och fick tillbaka tillståndet.

Tuffa frågor på Katte
Under elevutfrågningen i Katedralskolans aula fick skolministern flera frågor om bland annat segregationen och kunskapsmålen i skolan, bland annat mot bakgrund av förra veckans granskning i UNT, som visade att klyftorna ökat och fler lämnar skolan utan fullständiga betyg i Uppsala.
- Det senaste decennierna har vi genomfört en stor skolreform, vi har infört ett helt nytt betygssystem, ny läroplan och ny lärarutbildning. Detta har skett i en tid då vi haft en ekonomisk kris i Sverige med nedskärningar i skolan och samtidigt har vi tagit emot stora flyktingströmmar från krigshärjade områden. Det är bakgrunden till att skolan ser ut som den gör i dag. Lärarna gör ett gediget arbete och får sällan en klapp på axeln. Personalen i skolorna har ett väldigt svårt arbete, sade Ibrahim Baylan.

Medger misslyckande
Skolministern medgav också att regeringen misslyckats på en rad punkter i skolan.
— Vi måste dra ner antalet mål i skolan, vi måste få en bättre uppföljning och skärpa kraven på kvalitetsredovisning. Dessutom lanserar vi ett trepunktsprogram för att minska segregationen i skolan. Vi satsar på 1 000 resurspersoner på 100 skolor runt om i Sverige, sade Ibrahim Baylan.
På en punkt verkade ministern också ha ändrat inställning.
— Jag ser inget principiellt problem med att införa betyg i sjunde klass. Men jag kommer inte att föreslå den förändringen eftersom jag tycker att det finns viktigare saker vi måste ändra på först i skolan, sade Ibrahim Baylan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!