Fri fart förbi fallet för fiskar

Fisktrappa, smitrör och en särskild flyktväg genom kvarnbyggnaden. Snart är vägen så fri den kan bli för aspar att vandra upp och ned i Fyrisån förbi Ulva kvarn.

Ingemar Carlsson står på trädäcket över fisktrappan och ser ut över strandpromenaden och rastplatsen till vänster med sågverksrännan, infarten till trappan, nedanför sig.

Ingemar Carlsson står på trädäcket över fisktrappan och ser ut över strandpromenaden och rastplatsen till vänster med sågverksrännan, infarten till trappan, nedanför sig.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2017-03-10 09:54

Videon är inte längre tillgänglig

Efter ett drygt års arbete och flera års planering före det kommer fiskvandringsvägen vid Ulva att kunna invigas av miljöminister Karolina Skog onsdagen 5 april. Då ska de sista delarna av flyktvägen, en ”strumpa” från tunnelröret ned i den första av tre baljor som ska hjälpa fiskar som hamnat vid sidan av fall och vandringstrapp tillbaka till ån nedströms fallet.

– Flyktvägen räddar fiskarna från att bli sushi inne i kraftverket, säger Uppsalas stadsträdgårdsmästare Ingemar Carlsson, innan han pekar ut var gallret ska placeras som inte bara ska stoppa skräp utan också fiskar från att hamna i turbinen i kvarnens källarvåning.

Slitsen i betongkasunen nedgrävd intill dammen och Ulva kvarns huvudingång är tillräckligt bred för att släppa igenom fisken och sedan föra den vidare in i ett halvmeterbrett rör under kvarnen.

– Efter de två första metrarna nedåt på flyktvägen mynnar röret inne i källarvåningen och där får fisken hoppa vidare ned i tre på varandra följande stora baljor innan de kommer ut och får simma vidare i rännan ut i ån, förklarar Ingemar Carlsson.

Med flyktvägen avslutas den femte och sista delen i Ulvaprojektet. Den första var anläggningen av strandpromenaden på åns södra sida, det andra det stora arbetet med utgrävning för och anläggning av fisktrappan som nu är täckt med ett massivt trädäck. Den tredje etappen gällde muddring av sågverksrännan, förstärkning av stenmurarna och anläggning av barriärer som leder fiskarna uppåt mot trappan, samt en rörförbindelse för fiskar som kommit fel och valt huvudfåran mot fallet i stället för sågverksrännan till trappan. Den fjärde är vattenmätaren nedströms som ingår i Uppsala Vattens verksamhet.

– Hela projektet är en del av arbetet med att återskapa fria vandringsvägar för den rödlistade aspen som dessutom är Upplands landskapsfisk. Målet för aspprojektet är att fisken ska kunna vandra från Mälaren och ända upp till Vendelsjön när det är klart, säger Ingemar Carlsson.

Nu pågår en förstudie om hur miljön vid Ulva ska kunna förbättras ytterligare för besökare till Ulva, och i framtiden också en för en cykelväg hela vägen till Uppsala.

– Om aspar och andra fiskar ska kunna ta sig hela vägen till Vendelsjön återstår ytterligare fyra dammar som de måste kunna passera, men för Uppsala kommuns del är Ulvatrappan den sista delen av projektet, säger Ingemar Carlsson.

Biologisk mångfald i Fyrisån

Islandsfallet och Islandsbron byggdes 1841 och efter det kunde aspen inte längre gå upp i Fyrisån och leka.

1999 startade ett projekt i Fyrisån för att rädda aspen från utrotning.

2007 gjordes ett omlöp vid Upplandsmuseet så att aspen kan ta sig förbi Kvarnfallet, och 2008 invigdes den 43 meter långa asptrappan vid Islandsfallet.

Efter flera års utredningar och projektering inleddes arbetet med asptrappan vid Ulva kvarn, 30 meter lång och med fyra meters stigning, i januari 2016. Svenska Naturskyddsföreningens miljöfond som finansieras med försäljning av el märkt Bra Miljöval och Uppsala kommun delar på kostnaderna för de olika delarna av Ulvaprojektet.

Den totala kostnaden, med planering, projektering, materiel och anläggningsarbete uppgår enligt Ingemar Carlsson till cirka 20 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om