Landstingsstyrelsen har beslutat ge landstingsdirektören i uppdrag att utreda och komma med förslag på hur en samordning skulle kunna ske. Utredningen ska ske i samarbete med kommuner och brukarorganisationer.
Niklas Rommel är utvecklingschef på landstinget och en av dem som tagit fram ett första underlag till utredningen.
– Vi har sett på vilka möjligheter det finns att effektivisera beställningar och skapa ett gemensamt regelverk för den särskilda kollektivtrafiken. Nu ansvarar kommunerna för färdtjänst och landstinget för sjukresor, och det finns möjligheter till samordning, givetvis med målet att effektivisera och samtidigt få bättre kvalitet på tjänsterna, säger Niklas Rommel.
De kommuner som efter ett remissförfarande har anmält intresse för att samverka i första hand i en gemensam beställningscentral med gemensamma upphandlingar är Uppsala, Östhammar och Håbo. Knivsta har inte svarat på remissen men har enligt Niklas Rommel tidigare varit intresserade av samarbete. Tierp och Heby har sagt nej till samarbete, Älvkarleby och Enköping har inte svarat.
För Fredrik Larsson, ordförande i Handikappföreningarnas samarbetsorgan, HSO Uppsala kommun, är redan begreppet ”särskild kollektivtrafik” en varningssignal:
– Det får det att låta som om färdtjänst bara ersätter buss, men för oss ersätter det också att cykla eller gå. Det gäller oavsett om det är 500 meter eller fem mil det handlar om, säger Fredrik Larsson.
Han ser stora risker med att blanda samman färdtjänst med sjukresor.
– Färdtjänsten är det vi använder för att ta oss till våra arbeten eller till fritidsaktiviteter. Sjukresor ska användas av dem som är sjuka. Redan nu är tidsspillan för färdtjänst stor på grund av samåkningsdirektiv, och än värre kan det bli om också sjukresor ska samordnas, säger Fredrik Larsson.
Men han ser också möjligheter att effektivisera organisationen om det begränsas till att använda samma lokal och samma personal för beställningar av sjukresor och färdtjänst.
– Det är ett gemensamt regelverk som kan vålla stora problem. En sjukresa kostar i dag 125 kronor, färdtjänst inom Uppsala stad 40 kronor. Upphandlingarna har också gjort det olönsamt för taxi att köra färdtjänst, i synnerhet utanför stan eftersom de inte får betalt för tomkörningar, säger Fredrik Larsson.
Utredningen som nu inleds på landstingskansliet ska vara klar att rapporteras till landstingsstyrelsen i april 2017.