Franchise - både frihet och anpassning
Kombinationen av eget ansvar och anpassning till ett färdigt koncept passar alldeles utmärkt för några av Uppsalas detaljhandelsföretagare. De formar sin verksamhet i mötet med kunderna.
Marita och Ali Ekström, driver Pressbyrån på Centralstationen, Helena Krisandersson skobutiken Bianco och Thomas Carlsson är chef för Apoteket Kronan.
Foto: Nina Leijonhufvud
Thomas Carlsson är chef för Apoteket Kronan i Uppsala och därmed franchisetagare på försök. Han tycker att franchiseåtagandet väcker ett extra engagemang hos honom för kunderna.
- Varje morgon innan vi öppnar gör jag en liten kundrunda, som jag kallar det. Kollar att allt är i ordning, att fönstren är rena och att lampor fungerar. Detta bidrar till vårt ansikte utåt, mot kunderna, säger Thomas Carlsson.
Apoteket Kronan i Uppsala är ett av 14 apotek i hela landet som för närvarande är pilotfall för franchising. Bland annat har tjänsten hälsocoach inrättats på Apoteket Kronan under försöksperioden och man har aktivt jobbat på att få ned väntetider och köer. Enligt undersökningar Apoteket Kronan gjort verkar både kunder och personal tycka att det är bra.
Tomas Carlsson hoppas att få fortsätta efter 1 juli, när Apoteket AB säljer ut 600 av sina 900 apotek. Ett femtiotal av de som Apoteksbolaget behåller ska drivas i franchisingform,
- Jag har alltid varit intresserad av att driva ett eget företag och det är jättespännande att få vara med om denna förändring, säger Tomas Carlsson, som varit chef i 20 år, både inom Apoteket AB och på privata läkemedelsbolag.
Det som lockade honom att bli franchisetagare var inte bara ett starkt varumärke, utan också att bolagets förhållningssätt och värderingar stämmer överens med hans egna.
- Som franchisetagare kan jag ha ett kvalitetssäkrat tilläggssortiment som är anpassat till våra lokala kunder. Jag får dessutom lite större frihet när det gäller vad jag ska ha i lager och vilka kampanjer vi ska göra, säger Thomas Carlsson.
De skräddarsyr en egen värld
Fördelarna med franchisingdrift överväger, tycker Marita och Ali Ekström som driver Pressbyrån på Centralstationen som franchisetagare. Men de behöver varandra i det arbetet.
Ali Ekström drev kiosken som anställd åt Pressbyrån tills hela företaget köptes upp av en norsk ägare 2002. Kiosken var och är fortfarande en av Pressbyråns mest lönsamma i landet och Ali Ekström fick erbjudandet att fortsätta att driva det på franchisebasis. Han fick då bilda eget aktiebolag tillsammans med sin fru, Marita Ekström.
- Jag förstod att det var bäst att säga upp mig från mitt välbetalda datajobb för att dela på det här jobbet. Annars hade det kanske blivit skilsmässa, säger Marita Ekström och ler.
Ungefär femton timmar var per dag lägger de ned på sin kiosk. Ali Ekström brukar stå i butiken och sköter tidningarna, Marita har hand om bokföringen, men skickar sedan vidare bokföringen till Pressbyrån centralt där det finns revisorer som ser över dem. För detta betalar de en avgift, liksom en serviceavgift.
Pressbyrån fungerar som hyresvärd, men makarna får sköta alla löpande utgifter som drift, underhåll och löner. De beställer ur Pressbyråns sortiment, vilket de tycker är bra, för Pressbyrån kan göra stora upphandlingar och få bra priser.
- Inom ramarna kan man säga att vi skräddarsyr vår egen lilla värld. Till exempel tidningar med nakna kvinnor slutade vi för längesedan att ha till försäljning. För några år sedan började vi sälja bullar och kaffe från en pumptermos. När vi ansökte om att få en automat från Pressbyrån gick det bra. Nu säljer vi 500 koppar om dagen, säger Ali Ekström.
Hon har inte ångrat franchisingformen
Helena Krisandersson tyckte det var skönt och tryggt med ett färdigt koncept när hon tog sig an skoaffären Bianco i Forumgallerian för ett och ett halvt år sedan. Hon hade då arbetat ett tag som försäljare av kläder, men längtade just efter att jobba med skor och som "egen".
På papperet leder hon bolaget tillsammans med sin man, men i praktiken är det hon själv som ansvarar för allting som rör affären. Hon har inte ångrat sig en sekund att hon valde franchisingformen när hon skulle starta eget.
- Som egen får man köpa in själv och jaga på skomässor. Men Bianco har en jättestor kollektion som man får beställa ur. Det finns mycket där som jag tycker är snyggt att välja på, säger Helena Krisandersson.
Hon har två heltidsanställda, men jobbar också själv i butiken.
- Arbetsdagen är inte slut när jag släcker och låser på kvällen efter 8 - 10 timmar. Då återstår ett par timmars pappersarbete med bokföring och beställningar, säger Helene Krisandersson.
Men hon tycker egentligen inte det är någon nackdel och kontakten med kunderna uppväger mycket slit.
Egna funderingar om franchiseåtagandet eller om någon produkt eller om något som kanske inte fungerar kan hon ta upp i Biancos franchiseråd. Där träffas butiksinnehavare från hela landet för att utbyta funderingar. Helena Krisandersson tycker att rådets förslag verkar nå bolagsledningen
Någon nedgång i den internationella finanskrisens spår han hon inte märkt av. Hon berättar att Bianco tycks gå emot strömmen med sin uppåtgående försäljningskurva.
- Varuprofilen med modeskor som är lite partybetonade, tycks ligga i tiden. Det är jättekul att träffa skokunder, säger hon.
Franchising
I stället för att starta eget, nytt företag från grunden hyr du någon annans affärsidé och varumärke. Du får betala ett engångsbelopp till franchisegivaren. Därefter får du betala en löpande avgift.
I starten får du göra en affärsplan med budget, samt registrera företaget och informera dig om vad som gäller med bokföring, skatter och försäkringar. I avtalet mellan dig och franchisegivaren regleras i vilken företagsform du ska driva din verksamhet.
Fördelarna är att du kan få utbildning och stordriftsfördelar. Nackdelarna är att du får göra avkall på din frihet som företagare. Man måste följa franchisegivarens koncept.
Om du funderar över att starta med franchising är det en god idé att ta kontakt med någon som redan driver ett sådant företag i den bransch du är intresserad av.
På www.franchisenet.net finns en lista över franchisekedjor som finns i Sverige.
Källa: Företagarguiden/Tillväxtverket
I stället för att starta eget, nytt företag från grunden hyr du någon annans affärsidé och varumärke. Du får betala ett engångsbelopp till franchisegivaren. Därefter får du betala en löpande avgift.
I starten får du göra en affärsplan med budget, samt registrera företaget och informera dig om vad som gäller med bokföring, skatter och försäkringar. I avtalet mellan dig och franchisegivaren regleras i vilken företagsform du ska driva din verksamhet.
Fördelarna är att du kan få utbildning och stordriftsfördelar. Nackdelarna är att du får göra avkall på din frihet som företagare. Man måste följa franchisegivarens koncept.
Om du funderar över att starta med franchising är det en god idé att ta kontakt med någon som redan driver ett sådant företag i den bransch du är intresserad av.
På www.franchisenet.net finns en lista över franchisekedjor som finns i Sverige.
Källa: Företagarguiden/Tillväxtverket
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!