Franchise - både frihet och anpassning

Kombinationen av eget ansvar och anpassning till ett färdigt koncept passar alldeles utmärkt för några av Uppsalas detaljhandelsföretagare. De formar sin verksamhet i mötet med kunderna.

Marita och Ali Ekström, driver Pressbyrån på Centralstationen, He­le­na Krisandersson skobutiken Bianco och Thomas Carlsson är chef för Apoteket Kronan.

Marita och Ali Ekström, driver Pressbyrån på Centralstationen, He­le­na Krisandersson skobutiken Bianco och Thomas Carlsson är chef för Apoteket Kronan.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2009-06-01 08:00
Kundönskemålen viktigast på Kronan

Thomas Carlsson är chef för Apoteket Kronan i Uppsala och därmed franchisetagare på försök. Han tycker att franchiseåtagandet väcker ett extra engagemang hos honom för kunderna.

- Varje morgon innan vi öppnar gör jag en liten kundrunda, som jag kallar det. Kollar att allt är i ordning, att fönstren är rena och att lampor fungerar. Detta bidrar till vårt ansikte utåt, mot kunderna, säger Thomas Carlsson.
Apoteket Kronan i Uppsala är ett av 14 apotek i hela landet som för närvarande är pilotfall för franchising. Bland annat har tjänsten hälsocoach inrättats på Apoteket Kronan under försöksperioden och man har aktivt jobbat på att få ned väntetider och köer. Enligt undersökningar Apoteket Kronan gjort verkar både kunder och personal tycka att det är bra.

Tomas Carlsson hoppas att få fortsätta efter 1 juli, när Apoteket AB säljer ut 600 av sina 900 apotek. Ett femtiotal av de som Apoteksbolaget behåller ska drivas i franchisingform,
- Jag har alltid varit intresserad av att driva ett eget företag och det är jättespännande att få vara med om denna förändring, säger Tomas Carlsson, som varit chef i 20 år, både inom Apoteket AB och på privata läkemedelsbolag.

Det som lockade honom att bli franchisetagare var inte bara ett starkt varumärke, utan också att bolagets förhållningssätt och värderingar stämmer överens med hans egna.
- Som franchisetagare kan jag ha ett kvalitetssäkrat tilläggssortiment som är anpassat till våra lokala kunder. Jag får dessutom lite större frihet när det gäller vad jag ska ha i lager och vilka kampanjer vi ska göra, säger Thomas Carlsson.

De skräddarsyr en egen värld

Fördelarna med franchisingdrift överväger, tycker Marita och Ali Ekström som driver Pressbyrån på Centralstationen som franchisetagare. Men de behöver varandra i det arbetet.
Ali Ekström drev kiosken som anställd åt Pressbyrån tills hela företaget köptes upp av en norsk ägare 2002. Kiosken var och är fortfarande en av Pressbyråns mest lönsamma i landet och Ali Ekström fick erbjudandet att fortsätta att driva det på franchisebasis. Han fick då bilda eget aktiebolag tillsammans med sin fru, Marita Ekström.

- Jag förstod att det var bäst att säga upp mig från mitt välbetalda datajobb för att dela på det här jobbet. Annars hade det kanske blivit skilsmässa, säger Marita Ekström och ler.
Ungefär femton timmar var per dag lägger de ned på sin kiosk. Ali Ekström brukar stå i butiken och sköter tidningarna, Marita har hand om bokföringen, men skickar sedan vidare bokföringen till Pressbyrån centralt där det finns revisorer som ser över dem. För detta betalar de en avgift, liksom en serviceavgift.

Pressbyrån fungerar som hyresvärd, men makarna får sköta alla löpande utgifter som drift, underhåll och löner. De beställer ur Pressbyråns sortiment, vilket de tycker är bra, för Pressbyrån kan göra stora upphandlingar och få bra priser.
- Inom ramarna kan man säga att vi skräddarsyr vår egen lilla värld. Till exempel tidningar med nakna kvinnor slutade vi för längesedan att ha till försäljning. För några år sedan började vi sälja bullar och kaffe från en pumptermos. När vi ansökte om att få en automat från Pressbyrån gick det bra. Nu säljer vi 500 koppar om dagen, säger Ali Ekström.

Hon har inte ångrat franchisingformen

He­le­na Krisandersson tyck­te det var skönt och tryggt med ett fär­digt kon­cept när hon tog sig an sko­af­fä­ren Bian­co i Fo­rum­gal­le­ri­an för ett och ett halvt år se­dan. Hon hade då ar­be­tat ett tag som för­säl­ja­re av klä­der, men läng­ta­de just ef­ter att job­ba med skor och som "egen".
På papperet le­der hon bo­la­get tillsammans med sin man, men i prak­ti­ken är det hon själv som an­sva­rar för all­ting som rör af­fä­ren. Hon har inte ång­rat sig en se­kund att hon val­de franchisingformen när hon skul­le starta eget.

- Som egen får man köpa in själv och jaga på sko­mäs­sor. Men Bian­co har en jät­te­stor kol­lek­tion som man får be­stäl­la ur. Det finns myc­ket där som jag tyc­ker är snyggt att väl­ja på, sä­ger He­le­na Krisandersson.
Hon har två hel­tids­an­ställ­da, men job­bar ock­så själv i bu­ti­ken.
- Ar­bets­da­gen är inte slut när jag släc­ker och lå­ser på kväl­len ef­ter 8 - 10 tim­mar. Då åter­står ett par tim­mars pap­pers­ar­be­te med bok­för­ing och be­ställ­ning­ar, sä­ger He­le­ne Krisandersson.
Men hon tyc­ker egent­li­gen inte det är nå­gon nack­del och kon­tak­ten med kun­der­na upp­vä­ger myc­ket slit.

Egna fun­der­ing­ar om fran­chi­se­åta­gan­det el­ler om nå­gon pro­dukt el­ler om nå­got som kanske inte fun­ge­rar kan hon ta upp i Biancos fran­chi­se­råd. Där träf­fas bu­tiks­in­ne­ha­va­re från hela lan­det för att ut­by­ta fun­der­ing­ar. He­le­na Krisandersson tyc­ker att rå­dets för­slag ver­kar nå bo­lags­led­ning­en
Nå­gon ned­gång i den in­ter­na­tio­nel­la fi­nans­kri­sens spår han hon inte märkt av. Hon be­rät­tar att Bian­co tycks gå emot ström­men med sin upp­åt­gå­en­de försäljningskurva.
- Va­ru­pro­fi­len med mo­de­skor som är lite partybetonade, tycks lig­ga i ti­den. Det är jät­te­kul att träf­fa sko­kun­der, sä­ger hon.
Franchising

I stället för att starta eget, nytt företag från grunden hyr du någon annans affärsidé och varumärke. Du får betala ett engångsbelopp till franchisegivaren. Därefter får du betala en löpande avgift.

I starten får du göra en affärsplan med budget, samt registrera företaget och informera dig om vad som gäller med bokföring, skatter och försäkringar. I avtalet mellan dig och franchisegivaren regleras i vilken företagsform du ska driva din verksamhet.

Fördelarna är att du kan få utbildning och stordriftsfördelar. Nackdelarna är att du får göra avkall på din frihet som företagare. Man måste följa franchisegivarens koncept.

Om du funderar över att starta med franchising är det en god idé att ta kontakt med någon som redan driver ett sådant företag i den bransch du är intresserad av.
På www.franchisenet.net finns en lista över franchisekedjor som finns i Sverige.

Källa: Företagarguiden/Tillväxtverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om