Det var svensklärarna på Bruksgymnasiet, däribland Åsa Bahrke, som hade valt att bjuda in Bob Hansson efter att ha hört honom berätta om sin egen skolgång.
– Vi tänkte att det här skulle säkert våra elever tycka om. Vi ville också avdramatisera vad en poet kan vara, att det även kan vara en spejsad, utåtagerande man som Bob Hansson.
Och nog verkade eleverna tycka om det de såg. Det blev många gapflabb och ett och annat fniss när Bob Hansson berättade självutlämnande och med en stor portion humor om sin skolstart som liten sjuåring.
– Jag trodde det skulle bli jätteroligt men det var det inte. Idag heter det damp eller adhd men det fanns inte i Skåne då. Istället fick jag en stämpel i pannan med PROBLEMBARN. Hela skolan var som en enda lektion i vad jag inte kunde.
Begynnande snoppkomplex och bristande tro på sin egen förmåga gjorde inte saken lättare. När syokonsulenten frågade vad han ville bli i nian svarade han rockstjärna och fick till svar att han kanske kunde komma in på livsmedelsteknisk linje.
– Men jag hade så dåliga betyg att jag inte kom in och det var tur för sedan blev jag poet. Och nu får jag skitmycket betalt för att jag är så dålig på att lugna ner mig.
Efteråt var Louise Bexenius och Sara Holm som går barn- och fritidsprogrammet upplyfta över det de sett och hört.
– Jag tyckte det var helt otroligt bra. Han är så ärlig, han är så som man själv skulle vilja vara själv egentligen, sade Louise.
Från värstingbarn till värstingförfattare
Det handlade om att våga tro på sina drömmar när poeten Bob Hansson pratade för eleverna på Bruksgymnasiet i Gimo på tisdagen. Han berättade bland annat om sin egen resa från trögfattad unge till känd författare.
Foto: Eva Nevelius
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!