– Vi ville modernisera anslagstavlan och tyckte att det var konstigt att ingen gjort det tidigare, säger Peter Ljungberg.
Han och kollegan Torbjörn Duner driver sedan i början av 2012 företaget Notify AB som säljer digitala anslagstavlor till livsmedelsbutiker. De tar nu över de nötta korktavlornas plats. Konceptet bygger på att det behövde bli mer ordning och reda vid de annars så plottriga anslagstavlorna i butikerna.
Vi möts på kollegernas nyförvärvade kontor i city. Peter Ljungberg berättar om en incident som inträffade i november förra året. Den kom att bli vad han beskriver som den ”tändande gnistan” till deras idé. Han hade köpt en jacka i Kina som han inte var särskilt nöjd med. Väl hemma igen satte han upp en till salu-lapp på anslagstavlan i en livsmedelsbutik. Nästa dag var lappen bortryckt.
Den risken slipper man när annonsen i stället skrivs hemifrån datorn via företagets hemsida, för att senare bli synlig på en eller flera butikers anslagstavlor. Bortsett från att annonseringen sker digitalt skiljer sig tavlorna inte mycket från de traditionella. Såväl unga som gamla använder sig av tavlan och här annonseras en salig blandning av cyklar, möbler och städhjälp ut. Här syns också bortsprungna katter och studenter på lägenhetsjakt. Annonserna figurerar till och med mot den sedvanliga korkbakgrunden.
– Ambitionen är att den ska vara så lik den traditionella anslagstavlan som möjligt, säger Torbjörn Duner.
Kollegerna vill hellre säga ”tavla” än ”skärm” då det senare lätt för tankarna till de digitala reklamskärmar som på senare tid dykt upp i city. Men reklam förekommer också på de här skärmarna. Företag som köper utrymme på anslagsskärmarna finansierar projektet.
På kontoret huserar i dag också Patrick Lundberg som utvecklat designen och konstruktionen av skärmarna, liksom Benjamin Kvisler som utformar den grafiska profilen och designen av hemsidan. Än befinner sig företaget i startgroparna. Men på frågan om man vågar hoppas på ett internationellt genombrott råder inga tvivel.
– Absolut, säger Torbjörn Duner.
Men först tar de sikte på en spridning på hemmaplan och räknar med ett dussintal sålda tavlor till jul. Men att göra framgång är inte allt menar Torbjörn Duner.
– Som entreprenör är det roligaste att starta någonting, säger han.