Från droska till taxameter

Efter tre generationers taxiåkare sätter Svante Bergh på Uppsala taxi punkt. Under familjens snart 100-åriga historia har marknaden gått från monopol till 235 företag.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2014-02-11 18:01

Taxibilarna står i rader utanför Resecentrum: Star taxi, Taxi kurir och Uppsala taxi. Det är vardagsförmiddag och kunderna lyser med sin frånvaro. Vinden viner och snön letar sig in under kragar och mössor, men taxiåkarna sitter inne i sina varma bilar. Annat var det på 1920-talet, när åkarna först började synas på Uppsalas gator.

- Då fanns ingen värme i bilarna, så det kunde bli ordentligt kallt. Men på 1930-talet byggde man en sådan här och satte mitt på torget, som åkarna kunde värma sig i, säger Svante Bergh och pekar på ett gammalt svartvitt fotografi föreställande en liten stuga.

Svante Bergh är fram till i mars i år vd för Uppsala taxi. Då har han kört i 41 år, och är också den sista av tre generationers taxiåkare. Hans farfar Rudolf ”Rulle” Bergh började köra hästdroska 1918, en tid då förarna sov i stallet och var på jour dygnet runt.

När droskorna byttes ut mot bilar runt 1920 fortsatte det på samma sätt. En åkare som berättade att han skulle gifta sig fick av de andra åkarna höra att han borde avskedas, han passade inte in i ”dygnet runt-jobbandet”.

1926 gick åkarna ihop och bildade Uppsala Droskförening, med Rulle Bergh som drivande kraft. Nu fick allmänheten ett enda telefonnummer att ringa till och beställningen togs emot av Telegrafverket. Därmed kunde åkarna äntligen få en lite mer ordnad tillvaro.

- Uppsala taxi har varit öppet dygnet runt sedan dess, det är ganska unikt, berättar Svante Bergh.

Ett par år under 1970-talet körde de samtidigt, farfar Rulle, pappa Åke och sonen Svante. Under lång tid var Uppsala taxi helt ensamma på marknaden, på grund av den reglering som rådde i Sverige där det bara fick finnas ett visst antal åkare och bilar. Att ha marknadsmonopol var bra för företagets ekonomi, men mindre bra för servicen. Svante Bergh pekar på ett väggfotografi som visar ett antal frusna resenärer i snålblåst som köande väntar på taxin.

- Den här bilden hade många av taxi tidigare, att man fick stå och vänta och hoppas på att bilen kom. I dag är det snarare tvärtom.

En milstolpe i taxins historia var när branschen avreglerades 1991. Taxinäringen släpptes fri och öppnades upp för var och en som ville börja köra. Svante Bergh tycker att det var positivt att man nu fick någon att konkurrera med.

- Det gjorde att vi blev bättre. Men i början hade vi väldigt dåligt med körningar. Alla taxiåkare som hade fler än åtta bilar gick i konkurs. Men vi som verkligen ville vara kvar kämpade på i motvind.

Så vad brottas taxinäringen med år 2014? I dag finns 235 taxiföretag i Uppsala, de flesta av dem har en eller två bilar och är kopplade till någon av de stora beställningscentralerna som Uppsala taxi, Taxi Kurir eller Taxi Direkt. Förutom dessa finns också en rad så kallade friåkare, åkare som inte är anslutna till någon beställningscentral utan kör i egen regi. Dessa behöver i dagsläget inte redovisa sina taxametrar och tömmer inte heller sin kassa mot någon central, något som föranlett vissa problem i branschen.

- 80 procent av alla åkare kör via beställningscentraler och deras taxameterdata sparas och kan granskas och kontrolleras. Men friåkarna har inte någonstans där deras data sparas, säger Claudio Skubla som är kommunikationsansvarig på Svenska Taxiförbundet.

Även om han menar att de flesta sköter sig så finns det en klick som inte gör det. Taxiförbundet bedömer att det handlar om runt 1 miljard kronor som undantas från redovisningen varje år, vilket är mycket med tanke på att den totala omsättningen för taxinäringen i Sverige är cirka 14 miljarder.

- På så sätt blir det en väldigt ojämn konkurrens. Detta har vi jobbat med länge, och regeringen har äntligen tagit tag i det. Nu hoppas vi på att man lagstiftar om att alla taxametrar ska tömma sin info i redovisningscentraler.

Även Svante Bergh tror att ett sådant förslag kan gynna branschen. Men med en knapp månad kvar till sin avgång är det annat som rör sig i huvudet. Den 1 mars sätter han punkt för familjen Berghs taxi-era, när Göran Söderquist blir ny vd för Uppsala taxi.

- Jag har en dotter, men med en pappa som alltid jobbade vill hon inte ta över och fortsätta taxigenerationen Bergh. ”Jag vill kunna ha ett socialt liv, pappa”, har hon sagt.

- Själv ska jag ta ledigt ett tag nu och satsa på mitt andra stora intresse: båtar, säger Svante Bergh.

1918 Rudolf "Rulle" Bergh börjar köra hästdroska och startar därmed vad som senare fick namnet Uppsala taxi.

1926 Åkarna går ihop och bildar Uppsalas Droskförening

1939 Kriget kommer. Bensinen tar slut och ersätts av gengas, vilket leder till att många förare blir gengasförgiftade. På svarta börsen kan man få betala 1000 kr för ett däck som håller i ett par dagar.

1958 Kom-radion införs, vilket betyder att bilarna inte längre behöver åka till en telefonmast för att få kontakt med telefonisten.

1969-70 Färdtjänsttaxi introduceras i Uppsala.

1988 Uppsala blir den första svenska stad där avregleringen införs och Uppsala taxi får nu konkurrens för första gången. 1991 sker den officiella avregleringen i Sverige.

1991 Beställningssystemet datoriseras. Nu slipper taxiåkarna höra varenda utrop som görs genom radion.

2000 Uppsala taxi är ensamma i världen om att ha infört alkolås i alla sina bilar.

2015 Eventuellt införs en ny lag om att alla taxibilar ska tömma sina taxametrar på information mot en central.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om