Fråga om slöja engagerar
Frågan om användandet av huvudduk i skolan engagerar. Efter UNT:s artiklar i ämnet har många deltagit i debatten på unt.se. Flera har också ringt och lämnat sina synpunkter.
Flera har i debatten försökt att lägga ett jämställdhetsperspektiv på diskussionen. Alberto Tiscornia påpekar att det finns miljontals troende muslimer som inte använder huvudduk eller tvingar sin döttrar att göra det. "Slöja har med kvinnoförtryck att göra, inte religion", skriver Alberto Tiscornia.
"Bör ta avstånd"
Mina Ahlampour skriver att användandet av slöja styrs av gamla patriarkala traditioner som inte har något stöd i Koranen. "Man bör ta avstånd från föräldrar som tvingar sina barn att bära slöja på samma sätt som man tar avstånd från de som påtvingar sina barn politiska symboler", skriver Mina Ahlampour.
Sven Svensson skriver att han hittat stöd för användandet av slöja i Bibeln, men inte kunnat göra det i Koranen, och undrar vad själva betydelsen av slöjan är.
Uttryck för tro
Inga-Lill Cadimi, som för tretton år sedan gjorde valet att träda in i religionen islam och att bära slöja, skriver att slöjan för henne bara är ett uttryck för hennes tro och att den inte kommer att hindra henne från att uppnå något av sina mål i livet.
Flera påpekar att det är ett problem att de flesta som diskuterar inte är de som berörs, muslimska kvinnor som bär eller inte bär slöja, och de muslimska männen.
"Inför skoluniform"
David Wärmegård frågar sig om inte en attitydförändring är att föredra framför lagstiftning om slöja och skriver att en debatt som baserar sig på de muslimska kvinnornas situation behövs.
Claes Björkblom tänker i samma bana. "Frågan vi måste ställa oss är hur de unga flickorna med slöja betraktar sin situation. Problemet är naturligtvis att det både finns såväl flickor som vill bära slöja som skulle må dåligt av ett beslut, som det finns flickor som mår dåligt därför att de tvingas bära slöja, som skulle vinna på ett beslut".
Ett konkret och lite udda förslag levererar Anna Larsson.
"Inför skoluniform! Det skulle lösa många problem samtidigt", skriver hon.
FAKTA
I Koranen är det två ställen som ständigt lyfts fram när frågan om huvudduk kommer på tal. Det säger religionshistorikern Kenneth Ritzén. I den ena texten, sura 33 vers 59, omnämns profetens döttrar, hustrur och alla troende kvinnor. Enligt den texten ska dessa svepa sina ytterplagg om sig på så sätt att de blir lättare igenkända såsom anständiga kvinnor och undviker att bli ofredade.
I den andra texten, sura 24 vers 31, står att alla troende kvinnor inte ska visa mer av sina behag än vad som anständigtvis kan vara synligt. "Låt dem därför bära slöjan så den täcker barmen", står det i texten.
— Värt att notera är att islamisk tradition har klädesföreskrifter med samma påbud om anständighet i det offentliga rummet även för mannen, säger Kenneth Ritzén.
I Sunna, den nedskrivna traditionen efter profeten Mohammed, finns också texter som rör kvinnors klädsel.
I första korintierbrevet i Bibeln omnämns också att kvinnor ska ha sjal när de ber.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!