Förvaltningen har växt ur Skandalhuset
De nära 300 anställda vid Uppsala universitets förvaltning får inte längre plats i det så kallade Skandalhuset på S:t Olofsgatan 10. En utredning ska nu titta på nya lösningar och det kan bli tal om flytt till ett nybyggt kanslihus.
Foto: Rolf Hamilton
- Det är tänkbart att vi flyttar ut Skandalhuset, men jag kan inte föregripa utredningen och säga något om det, säger Lennart Ilke, byggnadschef som ska hålla i utredningen.
Till universitets centrala administration ska i fortsättningen också it-stödet räknas, vilket gör att de 300 anställda plötsligt blir 400. I dag sitter it-stödet i Uppsala Science Park.
- Om de ska sitta på samma ställe som övrig förvaltning är en öppen fråga. Det kunde vara bra, men är inte nödvändigt, säger Lennart Ilke.
En av de saker som påverkar utredningen är den framtida användningen av Carolina Rediviva som också är under utredning. En idé har varit att göra Carolina till bli universitetets ansikte med en informationsdisk i entrén för studenter och besökare. Det här finns i dag i Skandalhuset. Den naturvetenskapliga områdesnämnden går ännu längre i sitt remissvar om Carolina och efterlyser en utredning av en flytt av hela universitetsförvaltningen till Carolina.
- Carolinaspåret är en väg. Men vi får se vad alla remissvar och den färdiga utredningen om Carolina säger, säger Lennart Ilke.
Ett helt nybyggt kanslihus är inte heller en orimlig tanke.
- Det är för tidigt att säga något, men det är tänkbart och något vi måste vara öppna inför, säger Lennart Ilke.
Namnet Skandalhuset kommer av att det ansågs vara en skandal att bygga ett hus högre än universitethuset, som hamnade i skuggan av det nya huset.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!