Vårdförbundets blockad pågår, och i skuggan av konflikten pågår även IF Metalls strejk mot Tesla som inleddes i oktober 2023.
– Det handlar om löner, arbetsvillkor och kollektivavtal. Så vi är kvar här och står upp för den svenska modellen, säger Tobias Andersson.
Vad vill ni uppnå?
– Det gäller kollektivavtalen som reglerar förhållanden mellan arbetsgivare och arbetstagare. Vi vill att de som jobbar hos Tesla ska ha samma villkor som de som jobbar på andra bilverkstäder som har kollektivavtal.
Han har stått i fyra timmar utanför Teslas anläggning i Fyrislund sedan klockan 8. Det är omkring tre grader ute och regnet faller ned, tidigare föll till och med snö.
– Det var ju värre för två månader sedan när det var minus 15 grader, säger Ivan Petrovic.
Både Tobias Andersson och Ivan Petrovic är Uppsalabor som jobbar för andra företag inom industrin, men de stöder frivilligt sina kollegor på Tesla genom att delta i strejken.
Men känner ni inte att ni har blivit bortglömda?
– Nej, folk kommer fortfarande och visar sitt stöd. Seko var här idag med fikabröd. Bilister vinkar och ger tummen upp när de kör förbi. Och nyfikna förbipasserande stannar till för att fråga om vår kamp, berättar Tobias Andersson.
Kan ni stå här i fem månader till?
– Ja, det kan vi. Vi kan stå här i fem år till, säger Ivan Petrovic.
I en intervju med Dagens Industri uppgav Teslas Sverigechef Jens Stark nyligen att de är lösningsorienterade, och expansionen i Sverige fortsätter.
”Det finns inte något som helst tryck internt på att införa kollektivavtal och med tanke på att det är frivilligt och att våra anställda har fina förmåner och ersättningar som de är nöjda med har vi nyttjat vår lagliga rätt att inte skriva på”, säger Jens Stark till Dagens Industri.