”Vi ser tillbaka på UL med en rosenskimrande blick”

I juni omvandlades Upptåg till Mälartåg och sedan dess har inställda avgångar rapporterats hela sommaren lång. Mycket har skrivits om sträckan Uppsala-Gävle och Uppsala-Stockholm, men även sträckan Uppsala-Sala dras med problem.

"Det har varit haveri sedan dag ett kan jag tycka" säger Erik Brattström (t.v.).

"Det har varit haveri sedan dag ett kan jag tycka" säger Erik Brattström (t.v.).

Foto: Oscar Söderman

Uppsala2022-08-05 12:00

Pendlarna Erik Brattström och Niklas Lodén som jobbar i Heby blir nästan dagligen påverkade av felande tågtrafik. De två bor i Uppsala och pendlar till Heby med Mälartåget som går till Sala. Enligt siffror från Mälardalstrafik har 12 procent av avgångarna på denna sträcka blivit inställda mellan 12 juni till slutet av juli, det vill säga sedan MTR tog över tågtrafiken. När Erik kom tillbaka från semestern förra veckan fick han nog och kontaktade UNT.

– I princip varje dag har det varit strul, idag kändes det som ett mirakel att båda mina tåg har gått, säger Erik Brattström.

Som pendlare är han och kollegan Niklas Lodén inte ovana vid försenade tåg, men sedan MTR tog över har de märkt av ett markant försämring.

– Det var ju problem med UL också, men nu ser vi tillbaka på dem med en rosenskimrande blick, säger Erik Brattström.

undefined
En morgon åkte bara fyra personer ersättningsbussen, alla andra från det inställda tåget löste sin resa på annat sätt, enligt Niklas Lodén (t.h.)

De två jobbar tillsammans på socialtjänsten i Heby.

– Niklas har varit ensam på jobbet nu under sommaren, hade inte han kommit fram – då hade det inte funnits någon där. Vi jobbar ju med de utsatta i samhället, det måste finnas någon på arbetsplatsen, fortsätter Erik Brattström.

Just nu tar de båda ett tidigare tåg än vad de skulle om tågen hade rullat enligt tidtabellen för att garantera att de kommer i tid. 

– Vi vågar inte ta det senare tåget, tänk om vi skulle missa något akut?, säger Niklas Lodén.

Ersättningsbussarna är inte heller ett säkert alternativ menar de två. Ibland erbjuds de inte, oftast är det för lång väntetid.

– Man vågar inte vänta på ersättningsbussen, man vet aldrig när den dyker upp, säger Niklas Lodén.

– Ersättningsbussen är ju smidig, när den dyker upp, fortsätter Erik Brattström.

Det händer att pendlarna får vänta i över en halvtimme på ersättningsbussen. När den väl kommer så är det få strandade resenärer kvar eftersom de löst alternativa färdsätt på egen hand, många tar ordinarie linjebussar.

För Erik och Niklas tar det en halvtimme att åka till jobbet med tåget under normala omständigheter. Med linjebussen tar det en timme och 40 minuter med ersättningsbussen, menar de två. Exklusive väntetid.

undefined
Sommarens problem för Mälartåg fortsätter. Resenärerna på sträckan Sala-Uppsala vet aldrig om deras tåg kommer gå i tid.

MTR ansvarar för ersättningsbussarna. Carl Fredrik Johansson, presschef på MTR, säger att de bara sätter in ersättningstrafik om avgångarna är påverkade under en längre tid. Bussarna beställs i dessa fall från bussbolag i närområdet.

– Det går inte att ringa in en buss på så kort varsel som det handlar om i dessa fall. Vi har oerhört stor förståelse för problemen som det här innebär för resenärerna, säger Carl Fredrik Johansson.

De inställda avgångarna beror enligt Carl Fredrik Johansson på sommarscheman som gjordes av företaget som var ansvarig innan MTR – Transdev. Det grundliggande problemet menar han dock vara bristen på lokförare i Sverige.

– Om vi hade kunnat anställa 20 lokförare till då hade det här problemet inte funnits, säger Carl Fredrik Johansson.

Vilket företag som är ansvarig för biljettersättning när ett tåg ställs in beror på vilken biljett resenären åker med. UL ersätter om man åker med en UL-biljett, och vice versa med Mälartågsbiljett. 

– Vi står vid ersättningsbussens hållplats på morgnarna och svär allihopa, säger Niklas Lodén.

– Det kan ju inte vara roligt för dem som jobbar på tågen heller. Det blir ju inte en trevlig stämning. Alla är trötta, säger Erik Brattström.

MTR och Mälartåg

Närmare slutet av 2021 börjar Mälartåg köras av MTR som funnits i Sverige sedan 2009. Företaget har sedan innan även ansvarat för Stockholms tunnelbaneverksamhet. 2022 blev Upptåget även en del av Mälartåg, vilket innebar att de började köras av MTR.

Källa: Mälartåg och MTR.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!