Fortsatta problem med felparkerade elsparkcyklar

Felparkerade elsparkcyklar är ett problem som kommunen jobbar med: "Har inte sett en tillräcklig förbättring".

Dåligt parkerade elsparkcyklar är ett särskilt stort problem för synskadade som riskerar att snubbla över dem.

Dåligt parkerade elsparkcyklar är ett särskilt stort problem för synskadade som riskerar att snubbla över dem.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Uppsala2021-07-23 05:00

Elsparkcykelsuthyrare har snart funnits i tre år i Uppsala. Stor kritik har riktats mot elsparkcyklar som har körts för snabbt eller parkerats dåligt. Förra året rapporterade UNT om att elsparkcyklarna skulle regleras genom hastighetsbegränsningar, samt införandet av utställningsplatser där företagen kan ställa ut sina elsparkcyklar, för att skapa bättre ordning. 

Under våren har polisen gett tillstånd till elsparkcykelföretagen Voi, Tier och Bolt att bedriva verksamhet på allmän mark. Kommunen, som är markägare, har gett förslag på vilka krav tillståndet ska innehålla för att företagen ska få ställa ut sina elsparkcyklar på anvisade platser. 

Tillståndet gäller året ut och kraven handlar bland annat om att företagen ska ställa tillbaka sina elsparkcyklar till uppställningsplatserna två gånger i veckan och att framkomlighet för utryckningsfordon ska säkerställas.  

Utöver polisens tillstånd har kommunen kontakt med företagen kring hur regleringen ska se ut. Voi och Tier är företagen som i nuläget är verksamma i Uppsala. De har implementerat hastighetsbegränsningar i vissa känsliga områden och infört zoner där det inte går att parkera. Problemen med felparkerade elsparkcyklar är dock inte löst. 

Rickard Malmström (MP) som är ordförande för gatu- och samhällsmiljönämnden har haft kontinuerlig kontakt med företagen. Han menar att kommunen vill se en förbättring från företagens sida gällande felparkeringar.

– Företagen lovade att vidta åtgärder. Att samla ihop elsparkcyklarna bättre och se till att kunderna sköter sig. Till hösten ska vi kalla till ytterligare ett möte – jag har inte sett en tillräcklig förbättring, säger Malmström. 

Om problemen forsätter kan det bli aktuellt med tuffare åtgärder. 

– Då måste kommunen gå vidare med någon typ av tvingande åtgärder men vi hoppas att företagen själva hittar lösningar på problemen, säger Malmström. 

undefined
Att införa tvingade åtgärder för elsparkcyklarna är inte helt enkelt: "Det är en juridisk djungel och regelverken är inte utformade för denna typ av verksamhet", säger Rickard Malmström (MP).

August Svedenstedt är Sverigechef för Tier. Han säger att branschen efterfrågar mer regleringar. 

– Uppsala kommun ställer krav och det är bra. De har ställt krav på "slow-zones" och "no-parking zones" i centrala Uppsala, vilket vi givetvis har implementerat. Vi vill även att kommunen ska få fler möjligheter rent lagligt att ställa högre krav på oss operatörer, säger Svedenstedt.

undefined
August Svedenstedt, Sverigechef för Tier, menar att Tier både jobbar med kommunen för att få fram bättre parkeringsinfrastruktur samt med att utbilda användare i sin app.

Han berättar även att Tier samarbetar med andra operatörer för att stävja problemen med illa parkerade elsparkcyklar.

– Ett krav kommunen har ställt på oss är att lösa parkeringsproblematiken vilket vi jobbar med aktivt. Tillsammans med vår branschorganisation har vi tagit fram en gemensam parkeringspatrull för alla uthyrare. Företaget som sköter parkeringspatrullen har fyra heltidsanställda i Uppsala som jobbar med att flytta dåligt parkerade elsparkcyklar, säger Svedenstedt. 

Rickard Malmström menar att företagens vilja att bedriva verksamhet i Uppsala är bra, trots problemen. 

– Om folk kan åka eldrivet på ett sätt som gör att vi faktiskt minskar behovet av fossila bränslen så är det i grunden positivt. Det är jättebra att marknaden kan ordna sådan infrastruktur, men det måste lösas på ett bra sätt.

undefined
Dåligt parkerade elsparkcyklar är ett särskilt stort problem för synskadade som riskerar att snubbla över dem.

Han vill också poängtera att ansvaret för att inte felparkera till stor del ligger på förarna.

– Om människor hade skött sig hade det inte varit något bekymmer, säger Malmström. 

UNT har även sökt företaget Voi.                                          

Såhär regleras åkningen

Företagen använder sig av så kallad "geofencing" för att skapa större ordning.

Det innebär att de kan markera specifika områden där man inte får parkera eller där hastigheten på elsparkcyklarna är begränsad. 

I företagens appar kan man kan se företagens geofencing. Inom röda områden kan man inte parkera. Gula områden markerar vilka områden där elsparkcykeln kommer att begränsa sin fart.

Företagens geofencing är till stor del utformad på liknande sätt även om det finns vissa skillnader. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!