Fortsatta föroreningar i centrala Uppsala
Miljökvalitetsnormen för partiklar på Kungsgatan i centrala Uppsala har överskridits även för 2005. Beräkningar första halvåret i år visar att även normen för kvävedioxid överskrids.
Miljökvalitetsnormen för partiklar på Kungsgatan i centrala Uppsala har överskridits även för 2005.
Foto: Hans E. Ericson
Mätningar på Kungsgatan har visat att den tillåtna nivån för partiklar när det gäller dygnsmedelvärde har överskridits sedan 2002.
För kvävedioxid har det tillåtna årsmedelvärdet överskridits sedan 2002.
Naturvårdsverket anser dock att risken för att miljökvalitetsnormen för partiklar och kvävedioxid överskrids i andra delar av Uppsala är begränsad.
Enligt miljökvalitetsnormen för kvävedioxid får årsmedelhalten 2006 inte överskrida 40 mikrogram per kubikmeter. Men redan nu överskrids normen på västra sidan Kungsgatan där halten kvävedioxid är ungefär dubbelt så stor som på den östra sidan. Topografi, slutna gaturum och vind kan vara orsak till de stora skillnaderna.
Trafikintensiteten har inte förändrats
Förutom en mätstation vid Kungsgatan har Uppsala kommun även en mätpunkt på gågatan invid Stadsbiblioteket. Här noteras förekomst av bland annat kvävedioxid, sot, partiklar och bensen sedan närmare 20 år tillbaka.
För 2004 och 2005 noteras följande:
Den nedåtgående trenden för kvävedioxid har planat ut.
Halten svaveldioxid har minskat drastiskt.
Ingen tydlig nedåtgående trend beträffande sot och partiklar.
Tydlig nedåtgående trend för bensen.
Den kraftiga minskningen svaveldioxid kommer inte som någon överraskning för Christer Solander, miljöskyddsinspektör i Uppsala.
- Tidigare fanns högre halter svavel i oljan än vad det gör i dag. Det är en förklaring. Övergången till fjärrvärme och bergvärme är en annan förklaring till att svavelhalten minskar, tror Christer Solander.
Någon tydlig minskning för sot och partiklar har inte noterats. En majoritet av partiklarna härrör från däck, inte minst dubbdäck och bromsar.
Christer Solander kan inte förklara varför läget inte förbättras beträffande sot och partiklar. En förklaring kan vara att trafikintensiteten på exempelvis St Olofsgatan inte har förändrats.
- Eftersom merparten av partiklarna kommer från dubbdäck kanske man kan tänka sig åtgärder som minskar användningen av dubbdäck i centrala Uppsala. I Norge har man en avgift på dubbdäck för att komma till rätta med partikelutsläpp, berättar Christer Solander.
Förslag till åtgärdsprogram
Halten av bensen har minskat kraftigt under senare år. Förklaringen torde vara bättre bilmotorer och att halten bensen i bensin minskat genom åren.
Senast sista juni nästa år ska Uppsala kommun ta fram ett förslag till åtgärdsprogram som visar hur man ska uppfylla miljökvalitetsnormen för partiklar och kvävedioxid. Arbetet ska ske i samarbete med bland annat Vägverket, Boverket, Naturvårdsverket samt lokala aktörer. Åtgärdsprogrammet ska därefter godkännas av länsstyrelsen.
FAKTA
Förutom Uppsala kommun har även andra kommuner i landet krav på sig från regeringen att förbättra luftkvaliteten, exempelvis Stockholm och Göteborg.
Cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, besvär för allergiker och astmatiker är några exempel på hälsoproblem som förknippas med föroreningar i tätorter.
Miljökvalitetsnormer har tagits fram av Naturvårdsverket och syftar till att reglera högsta halt av kvävedioxid, kväveoxider, svaveldioxid, kolmonoxid, bly, bensen, partiklar och ozon i utomhusluften.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!