Upsala Nya Tidnings logotyp, som pryder tidningens förstasida, är ett av Uppsalas mest kända varumärken. Tidningshuvudet i jugendstil är mycket omtyckt av er läsare och uppfattas av många upplänningar stå för trovärdighet, kvalitet och samhällsengagemang.
Det är förstås så att UNT:s 126 år av journalistiskt arbete präglar uppfattningen av en logotyp. Men jag tror också att konstnären Richard Bergh, när han år 1890 ritade typsnittet, lyckades skapa en form som förenade mjukt organiska linjer med slagkraft och en känsla av framåtriktning.
Vår jugendlogotyp är självklar i topp på tidningens förstasida, och från och med i dag kommer den även att vara det sidhuvud som vi använder på vår nyhetssajt UNT.se. Genom detta vill vi binda ihop våra kanaler. Vi vill tydliggöra att du som läsare möter samma höga kvalitetsambitioner på nätet som i pappret.
Vi har en tid grunnat över hur vi kan förnya vår visuella identitet genom att ta utgångspunkt i våra rötter. Resultatet ser du på bilden intill, vår nya U-logga. Vi använder U-et från det gamla typsnittet och placerar det i en cirkel. Med andra ord: vi bevarar ursprunget men moderniserar formen.
U-loggan kommer att dyka upp i olika UNT-aktiviteter och i vår kommunikation. I sitt grundutförande är den blå, men vi kommer att använda flera olika färger för de olika sammanhang som UNT verkar i. Inom kort kommer vi att lansera vår nya mobilapp som har flera smarta funktioner. Där kommer det nya U-et att bli den logotyp som vi använder.
Välkomna att fortsätta u-pptäcka U-ppsala och U-ppland med oss!