Fortsatt satsning på marknadsföring

När 115 svenska marknadschefer siar om reklaminvesteringar för 2012 tror 64 procent att de totalt sett minskar, på grund av den ekonomiska oron i världen. Men de marknadschefer i Uppsala som UNT har pratat med tänker inte dra ned i sina budgetar.

Uppsala2011-09-24 15:06

Trots att många av de 115 marknadscheferna, som svarade på frågor från Sveriges Annonsörer, trodde på minskade reklaminvesteringar generellt sett, svarade få att de själva skulle ändra sina investeringar. 71 procent sa att reklaminvesteringarna skulle förbli oförändrade under 2012. Det stämmer överens med hur några av Uppsalas marknadschefer resonerar.
- Som det ser ut just nu kommer vi ha samma budget. Men vi ser däremot över vilka marknadsföringskanaler vi ska använda, säger Natalia Michell, marknadschef för Svenssons krogar.

De annonserar mycket i dagspress, men är även öppna för att testa något nytt.
- Vi vet inte vad ännu, men överlägger med våra reklambyråer.

Om ni måste prioritera bort någon kanal, vad blir det då?
-
Vi har bara testat radioreklam en gång, och skulle nog välja bort det.

Natalia Michell tror att den ekonomiska oron skapar eftertänksamhet hos företag, var man väljer att göra sina reklaminvesteringar. Det håller Anna Lindström, marknadschef inom affärsturism vid Destination Uppsala, med om. Hon tror generellt att marknadsinvesteringarna delvis minskar, men inte bara på grund av ekonomisk oro.
- Företag och organisationer använder nog fler alternativa marknadsföringskanaler fram över, de kanske jobbar mer med relationsmarknadsföring. Det finns nätverksbaserade sätt att synliggöra sin verksamhet, genom samarbeten och föreläsningar till exempel. Sociala medier är oerhört uttjatat, men det fortsätter att vara en kanal som innebär lägre kostnader, men större räckvidd.

Destination Uppsalas marknadsbudget bygger på partnerskap med näringslivet. Det gör att Destination Uppsala har framförhållning när det gäller sin marknadsbudget.
- Vi jobbar på längre sikt och just nu för 2014, 15 och 16 när det gäller kongresser och möten. Därför blir inte konjunkturen lika påtaglig för oss, säger Anna Lindström.

Om hon skulle behöva dra ned på något medieslag skulle det vara tryckt annonsering.
- Vi har redan väldigt lite sådan, men det skulle bli främst där. Och i stället jobba mer med marknadsföring med längre livstid, som partnerskap eller nätverk.

Hos Uppsala Vatten och Avfall tror inte marknadschefen Teresa Frykman att deras marknadsföring minskar nästa år.
- Vi har inte en marknadsbudget på det sättet, men de informationsinsatser som vi gör kommer nog att ligga kvar som de har gjort hittills.

FLEST SKULLE DRA NED PÅ SPONSRING

I Sveriges Annonsörers undersökning svarade 71 procent av 115 medlemmar att den pågående finansiella oron i världen inte kommer att påverka det egna företagets marknadsbudget för 2012. 16 procent svarade att deras budget minskar och 13 procent att den ökar.

64 procent svarade att de tror att den pågående ekonomiska oron minskar reklaminvesteringarna i Sverige under 2012, medan 33 procent tror att investeringarna förblir oförändrade.

Om de tillfrågade marknadscheferna skulle tvingas skära ned i sina budgetar skulle flest dra ned på sponsring och event, minst på pr och internet, som sociala medier.

Källa: Sveriges Annonsörer

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!