Trots att många av de 115 marknadscheferna, som svarade på frågor från Sveriges Annonsörer, trodde på minskade reklaminvesteringar generellt sett, svarade få att de själva skulle ändra sina investeringar. 71 procent sa att reklaminvesteringarna skulle förbli oförändrade under 2012. Det stämmer överens med hur några av Uppsalas marknadschefer resonerar.
- Som det ser ut just nu kommer vi ha samma budget. Men vi ser däremot över vilka marknadsföringskanaler vi ska använda, säger Natalia Michell, marknadschef för Svenssons krogar.
De annonserar mycket i dagspress, men är även öppna för att testa något nytt.
- Vi vet inte vad ännu, men överlägger med våra reklambyråer.
Om ni måste prioritera bort någon kanal, vad blir det då?
- Vi har bara testat radioreklam en gång, och skulle nog välja bort det.
Natalia Michell tror att den ekonomiska oron skapar eftertänksamhet hos företag, var man väljer att göra sina reklaminvesteringar. Det håller Anna Lindström, marknadschef inom affärsturism vid Destination Uppsala, med om. Hon tror generellt att marknadsinvesteringarna delvis minskar, men inte bara på grund av ekonomisk oro.
- Företag och organisationer använder nog fler alternativa marknadsföringskanaler fram över, de kanske jobbar mer med relationsmarknadsföring. Det finns nätverksbaserade sätt att synliggöra sin verksamhet, genom samarbeten och föreläsningar till exempel. Sociala medier är oerhört uttjatat, men det fortsätter att vara en kanal som innebär lägre kostnader, men större räckvidd.
Destination Uppsalas marknadsbudget bygger på partnerskap med näringslivet. Det gör att Destination Uppsala har framförhållning när det gäller sin marknadsbudget.
- Vi jobbar på längre sikt och just nu för 2014, 15 och 16 när det gäller kongresser och möten. Därför blir inte konjunkturen lika påtaglig för oss, säger Anna Lindström.
Om hon skulle behöva dra ned på något medieslag skulle det vara tryckt annonsering.
- Vi har redan väldigt lite sådan, men det skulle bli främst där. Och i stället jobba mer med marknadsföring med längre livstid, som partnerskap eller nätverk.
Hos Uppsala Vatten och Avfall tror inte marknadschefen Teresa Frykman att deras marknadsföring minskar nästa år.
- Vi har inte en marknadsbudget på det sättet, men de informationsinsatser som vi gör kommer nog att ligga kvar som de har gjort hittills.