Fortsatt brist på UL-bussar
Det är fortfarande överbeläggning på vissa av bussturer i Uppsala län. Upplands Lokaltrafik, UL, har ännu inte lyckats skaka fram de extra bussar och förare som behövs.
Foto: Hans Lundgren / Arkiv
Nu en månad senare fattas det fortfarande bussar och förare.
- Ja, det är en del bussar som fortfarande går med överbelastning. Vi har satt in tre bussar och ytterligare sex bussar ska sättas in så fort vi får tag på förare och bussar, säger Sture Jonsson, informationschef vid UL.
Han sade även för en månad sedan i UNT, att det jobbas med att få fram både fler bussar och fler förare.
Är det svårt att få tag på bussar och förare?
- Det är de entreprenörer vi anlitar som ska skaffa fram förare och bussar, säger Sture Jonsson.
Enligt en arbetslös förare som hört av sig till UNT finns inte de lediga bussförartjänsterna hos arbetsförmedlingen.
- Det tycker jag är lite märkligt. Det får jag kolla upp med bolagen, säger Sture Jonsson.
Men Allan Jansson, trafikområdeschef vid KR Trafik, en av de entreprenörer UL anlitar, bollar tillbaka frågan.
- Att få fram nya bussar och förare sker i samarbete med trafikplanerarna på UL. Det svåra är att skaffa fram bussar. Lyckas vi med det, ordnar det sig med förare också, säger han.
KR trafik har under hösten tagit fram två nya bussar.
- Men det lönar sig inte att ta fram en buss bara för en tvåtimmarskörning. Den måste kunna användas mycket mer än så. Det kan var en månads arbete att ta fram ett nytt fordon som passar in i trafiken. Men det är olyckligt att folk måste stå. Vi vill inte ha det så, och vi jobbar vidare på det här, säger Allan Jansson.
UL har fått kritik för de nya tidtabellerna, bland annat från boende i Örsundsbro.
- På de allra flesta linjer är det bara mindre justeringar som gjorts. När det gäller Örsundsbro har en linje, 877, tagits bort men å andra sidan går nu samtliga 804-turer in i samhället. Tidigare stannade flertalet av 804-turerna bara vid en hållplats ute vid riksväg 55. Det är ingen större skillnad i antalet turer, säger Sture Jonsson.
Resenärer från Järlåsa kyrkby har klagat över sämre förbindelser med riksväg 72 och en kortare sträcka på gamla Norrtäljevägen förbi Östuna-Lagga har blivit utan bussar helt och hållet.
- Å andra sidan har vi satt in expressbussar på andra linjer till exempel mellan Uppsala och Östervåla, säger Sture Jonsson.
UL har också angett som skäl till trängseln på bussarna att man överraskats av ett ökat antal passagerare.
- Under året har vi haft två procents ökning vilket innebär ungefär 70 000 fler resor jämfört med samma period förra året, säger Sture Jonsson.
Det betyder inte att antalet nya resenärer är lika mycket, påpekar han.
- Men vi har haft en större tillströmning av nya resenärer än vi vågat hoppas.
FAKTA
De linjer där en del passagerare fortfarande tvingas stå vissa turer är 804 mellan Uppsala och Enköping, 811 mellan Uppsala och Öregrund framför allt Alunda-Östhammar på morgonen, del av linje 832 mellan Älvkarleby och Gävle samt 844 mellan Uppsala och Östervåla. Även 848 mot Sala kan ha fullt på vissa linjer.
De linjer där en del passagerare fortfarande tvingas stå vissa turer är 804 mellan Uppsala och Enköping, 811 mellan Uppsala och Öregrund framför allt Alunda-Östhammar på morgonen, del av linje 832 mellan Älvkarleby och Gävle samt 844 mellan Uppsala och Östervåla. Även 848 mot Sala kan ha fullt på vissa linjer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!