Försvarsmakten säger okej

Försvarsmakten ger i princip klartecken för en 100 meter lång gång- och cykeltunnel förbi flygplatsen i Ärna.

Foto: Tomas Lundin/arkiv

Uppsala2013-08-12 11:01

Förslaget skulle kunna förverkliga planerna på en cykelväg mellan Ulva och Uppsala, men möter motstånd.

Försvaret konstaterar i sitt senaste yttrande att kommunens förslag om en täckt tunnel förbi landningsbanorna uppfyller kraven på säkerhet för cyklister och fotgängare som passerar området.

Myndigheten accepterar förslaget, men kräver att ”slutlig dragning och utformning” av tunneln bestäms i samverkan med flygplatschefen vid Ärna. Dessutom vill Försvarsmakten att vägen förses med skyltar som varnar för flygplansbuller.

Länsstyrelsen, som begärt in yttrande från Försvaret, påpekar dessutom att tunneln måste utformas så att den blir säker och trygg för dem som ska färdas där. Ordföranden för kommunens gatu- och samhällsmiljönämnd, Stefan Hanna (C), är skeptisk till möjligheten att uppfylla kravet:
– Vi vet att många människor känner obehag för att färdas genom vanliga viadukter. Jag tror ingen skulle vilja påstå att särskilt många skulle känna trygghet i en 100 meter lång tunnel, säger han till UNT.

Den segdragna frågan om en cykelväg intill Fyrisån mellan Uppsala och Ulva, med fortsättning till Bälinge, har utretts och planerats i över 20 år. Försvarsmakten har tidigare sagt blankt nej till den del av planerna som passerar flygplatsområdet. Först när en majoritet bestående av de rödgröna och Folkpartiet i kommunen nu gått vidare med tunnelplanerna ger myndigheten sitt klartecken.

Ett av alternativen är en dragning längre söderut, intill länsväg 272. Kritikerna anser att det blir en bullrig, dammig och trafikfarlig väg, långt från planerna på en naturskön rekreationsled utmed ån.

Ärendet väntas bli behandlat på kommande nämndsammanträde i september.

Enligt Stefan Hanna kommer tunnelförslaget att behöva remitteras till polisen, Brottsförebyggande rådet och andra instanser som arbetar med säkerhets- och trygghetsfrågor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om