IntensivvĂ„rdshelikopterns bas vid Ărna mĂ„ste flytta. Försvarsmaktens expansionsplaner, till följd av en oroligare omvĂ€rld, innebĂ€r att helikoptern inte lĂ€ngre fĂ„r plats.
â Vi behöver större handlingsfrihet över garnisonen. Bland annat ska radarspaningsflygplanet S 106 stationeras pĂ„ F 16 frĂ„n 2027. Dessutom Ă€r det viktigt att ha lokaler för att kunna inhysa personal frĂ„n andra lĂ€nder som Ă€r hĂ€r pĂ„ besök, sĂ€ger Kristoffer Olofsson, kommunikationschef pĂ„ Upplands flygflottilj.
Per BondegĂ„rd, chef för luftburen intensivvĂ„rd vid Akademiska sjukhuset, sĂ€ger att det Ă€r brĂ„dskande att fĂ„ till en ersĂ€ttning till den nuvarande hangaren vid Ărna. Senast den 30 september 2027 mĂ„ste den nya helikopterstationen vara klar. Och bara arbetet med att fĂ„ alla tillstĂ„nd pĂ„ plats tar normalt flera Ă„r bara det.
â Det vi Ă€r mest orolig för Ă€r den snĂ€va tidsramen, sĂ€ger han.
Regionen ska nu göra en förstudie dÀr man tittar pÄ vilka alternativ som ens Àr praktiskt möjliga. Kravlistan pÄ den nya platsen begrÀnsar alternativen kraftigt:
â Det bör vara en plats som inte ligger lĂ€ngre frĂ„n sjukhuset Ă€n Ărna. Och ska man hĂ„rdra det vill vi helst ha en flygplats som Ărna, gĂ€rna nĂ€ra ett flygfĂ€lt med inflygningshjĂ€lpmedel. Det fĂ„r inte vara nĂ„gra höga hus eller master i vissa riktningar.
En möjlighet man ska titta pÄ Àr att bygga en till helikopterplatta pÄ nÄgot av husen pÄ sjukhusomrÄdet. Men det Àr en komplicerad lösning. Det behöver vara en större platta en dagens landningsplats, sÄ att en hangarbyggnad ryms. Dessutom behöver man lösa tankningen.
â Man kan ha en markbaserad tank med en pumpanlĂ€ggning upp till helikopterplattan. Men det mĂ„ste göras riskbedömningar om hur man hanterar en brand, bland annat. Jag ser framför mig att det Ă€r en lĂ„ng process innan ett sĂ„dant arbete kan vara klart.
Med den hÀr kravlistan lÄter det som att Sundbro flygfÀlt, vid BÀlinge, Àr ett av fÄ möjliga alternativ, hur ser du pÄ det?
â Jag vill inte peka ut Sundbro som alternativ innan förstudien Ă€r gjord. Ett problem Ă€r att de har ett tillstĂ„nd anpassat efter sin verksamhet. Vi har en ganska stor verksamhet och de skulle fĂ„ problem att inrymma oss i sitt tillstĂ„nd, sĂ„ det Ă€r inte helt okomplicerat att flytta in pĂ„ ett annat flygfĂ€lt, sĂ€ger Per BondegĂ„rd.
Finns det en risk att ni mÄste flytta tvÄ gÄnger om det tar lÀngre tid att ordna en permanent lösning?
â Det har jag inte vĂ„gat tĂ€nka pĂ„ Ă€n med allt vad det skulle innebĂ€ra. Jag hoppas att vi slipper det, sĂ€ger Per BondegĂ„rd.