Försvaret kräver sena öppettider för Ärna

Begränsas öppettiderna för civilflyget vid Ärna blir det ekonomiskt omöjligt att driva flygplatsen. Det hävdar försvaret i ett yttrande till länsstyrelsen. Att förlägga sena landningar till Arlanda kostar för mycket.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2009-10-16 06:45
Kommunledningen i Uppsala har krävt att civila flygningar bara ska tillåtas mellan klockan 07.00 och 22.00 på Ärna. Försvaret, som äger flygplatsen och står för den ansökan om miljötillstånd som ska prövas under hösten, kräver att den framtida flygplatsen måste få ha öppet för starter och landningar till klockan 23.00, i alla fall under de första fem åren. Därefter görs bedömningen att inga "regelmässiga" starter kommer att behövas efter klockan 22.00 och inga "planerade" landningar efter 23.00. Utan flygtillstånd till 23.00 går det inte att få ekonomi i en civil flygsatsning vid Ärna.

Uppsala Airports vd Mattias Sjölund bekräftar uppgifterna.
- Vi kan ha öppet till klockan tio, men då vi får inga kunder. Det är flygbolagen som bestämmer vilka start och landningstider de ska ha, inte flygplatsbolagen. Det är inte möjligt för ett flygbolag att utnyttja sin flotta effektivt mellan 07.00 och 22.00. Har vi inte öppet när dom kommer så väljer de en annan flygplats eller flyger inte alls, säger han.
Kommunen anser att flyg som kommer efter klockan 22.00 kan landa på Arlanda i stället. Men det blir för dyrt, anser Mattias Sjölund.
- Att dirigera om till Arlanda skulle kosta oss runt 100 000 kronor extra varje gång. Det går inte.

Uppsala finanskommunalråd Gunnar Hedberg (M) är dock inte beredd att rucka på tiderna.
- Vi har vår uppfattning att det ska vara kortare tider av bullerskäl. Det har vi varit sedan 2005 och det är en viktig utgångspunkt, säger han.
Och om det innebär att hela projektet faller?
- Det avgör länsstyrelsens miljödelegation, inte vi. Men jag upplever att vi är väldigt bundna till de tider vi angett. När beslut tas om flygplatsen så är det många olika saker som man ska ta hänsyn till, inte bara flygtider, säger Gunnar Hedberg

Mattias Sjölund är inte särskilt orolig för att kommunens öppettider ska vinna gehör i den slutgiltiga prövningen.
- Det är en politisk avvägning. Till den ska läggas en miljömässig och en ekonomisk avvägning. Jag är säker på att man kommer att acceptera de tider vi vill ha. Det skiljer faktiskt bara en timme mellan våra och kommunens krav, säger han.
När det gäller flygplatsens framtida utsläpp av växthusgaser så hänvisar försvaret i sitt yttrande till pågående diskussioner om att inlemma flyget i den internationella handeln med utsläppsrätter.
FAKTA

När försvaret nu bemött inkomna synpunkter ska länsstyrelsen hålla ett offentligt sammanträde där allmänheten och försvaret får framföra synpunkter innan beslut fattas. Något datum för det har inte satts. Därefter fattar länsstyrelsens miljöprövningsdelegation beslut i frågan. Det beräknas ske innan årsskiftet. Deras beslut kan sedan överklagas till regeringen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om