Första spadtaget för resecentrum
Infrastrukturminister Ulrica Messing tog på måndagen första spadtaget för Uppsalas resecentrum. Ett antal frågor återstår att lösa, men bygget beräknas kunna invigas enligt planerna 2011.
— Det är en glädjens dag. Äntligen får vi avföra ännu en långbänk i Uppsala, sade hon.
Ulrica Messing talade om spadtaget som viktigt för framtiden.
— Det här handlar om att förbättra folks pendlingsmöjligheter och förutsättningar att resa och upptäcka nya platser.
Uppsala resecentrum är ett gemensamt projekt mellan Banverket, Jernhusen AB och Uppsala kommun. Det är ett av de största byggprojekten i Uppsala genom tiderna och väntas kosta stat och kommun cirka 1, 2 miljarder kronor. Under flera år kommer trafiken i Uppsala att påverkas av miljardbygget.
Finansieringen av det stora byggnadsprojektet har varit ett problem. Ett tag var det tveksamt om spaden skulle kunna sättas i jorden nu i höst. Tack vara ett räntefritt lån från Uppsala kommun på 200 miljoner blev det möjligt.
En rad frågor återstår dock att lösa under resans gång. Det är exempelvis inte klart vem som ska stå för finansieringen av saneringen av området. En annan fråga är vad som ska hända med det gamla stationshuset. Enligt Jernhusens vd Christer Alvemur är förhoppningen att det ska kunna bevaras och integreras i bygget.
— Men det behövs en ny byggnad. Det gamla stationshuset håller på att sjunka allt längre ner i den Uppländska leran och huset är svårt angripet av hussvamp.
Projektet resecentrum innebär bland annat att bangården byggs om för öka säkerheten och tågkapaciteten. Det ska även byggas nya gator, nya torg, nya fastigheter, en ny bussgata och en ny gång- och cykeltunnel under spåren vid stationshuset.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!