Första servicepunkten på plats

Nu har den första av servicepunkterna invigts. Ett projekt där ortsbutiker får ersättning för att tillhandahålla kommunala tjänster.

Erik Pelling (S) talar på invigningen.

Erik Pelling (S) talar på invigningen.

Foto: Uppsala kommun

Uppsala2018-06-27 15:54

Uppsala kommun har med hjälp av Tillväxtverket startat en satsning på Uppsalas landsbygd. Sammanlagt är tanken att tio olika så kallade servicepunkter, där invånarna bland annat ska kunna ta del av information från kommunen och skriva ut blanketter, ska etableras i redan existerande butiker i orter med färre än 3 000 invånare. Som ersättning för att de tillhandahåller kommunal information åt invånarna får ortshandlarna 50 000 kronor om året var av kommunen för att kunna bedriva sin verksamhet.

Nu har den första av dessa servicepunkter invigts i butiken Handlarn i Oxsätra nordväst om Uppsala. Något Erik Pelling (S), kommunalråd i Uppsala, är glad över.

– Det här känns extra kul eftersom den här butiken tidigare har varit hotad. Bygden gick ihop räddade den själv, och nu får de ett stöd från kommunen. Man har i flera år diskuterat det här problemet med verksamheter som stänger på landsbygden, nu gör vi något konkret åt saken, säger han.

Vilken som blir nästa servicepunkt att invigas menar Erik Pelling är oklart, eftersom sju stycken just nu är under utveckling.

– Det är flera ställen som redan är i gång, vilka som hinner först vågar jag inte säga. Det bygger på väldigt mycket ideellt initiativ för att det ska funka. Bygden själv måste se värdet av att ha den här servicen.

Projektet kommer att kosta totalt 3,5 miljoner kronor, merparten av dessa bidrar Tillväxtverket med, medan Uppsala kommun inledningsvis har öronmärkt 900 000 kronor åt ändamålet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!