Första intrycket spelar roll

När du träffar en ny arbetsgivare, kund eller kollega får ni ett första intryck av varandra. Men hur viktigt är egentligen det första intrycket för er framtida arbetsrelation?

Foto: Victor Lundberg / SCANPIX

Uppsala2012-05-28 10:58

I alla lägen bildar vi oss ett första intryck. En ny kollega hälsar på dig och har kanske ett fast handslag. Redan där får du ett första intryck av vem personen är. Samtidigt drar främlingen slutsatser om dig, din status, auktoritet, kompetens och trovärdighet beroende på hur du sitter, står, talar och gör för känslouttryck. Det är de yttre egenskaperna som skapar första intrycket. Forskare vid New York University har kommit fram till att du fattar elva avgörande beslut om en person under de första sju sekunderna ni möts. Ålder, kön, etnicitet och känslotillstånd är några exempel.

Sju sekunder har du alltså på dig att göra ett bra första intryck enligt de amerikanska forskarna. Frågar man experterna i Uppsala kan man inte ge en tidsangivelse på hur lång tid du har på dig, men det går väldigt fort. De är också överens om att första intrycket spelar stor roll.
– I alla lägen bildar vi oss snabbt en uppfattning om människor och saker som vi ser. Första intrycket blir som en markör och en måttstock för kommande intryck, säger Nazar Akrami, biträdande lektor vid psykologiska institutionen vid Uppsala universitet.
– Vi vill alltid ta reda på vad det är för person vi ser eller möter. Vi har ett behov av ordning och kontroll, säger Kerstin Rathsman, professor i socialpsykologi.

Anledningen till att vi dömer folk så snabbt är en överlevnadsinstinkt. Vi måste avgöra om personen vi möter kan vara farlig och skada oss. Hur det första intrycket ter sig beror på olika saker. Är du glad, arg, på jakt efter kärlek eller ute efter att stjäla en handväska styr det hur du ser på andra människor. Även dina kulturella och sociala preferenser, de stereotypa uppfattningarna nästan alla människor bär på avgör. En kvinna i kostym har ett viktigt yrke och en man med trasiga kläder är fattig kanske du snabbt tänker. Tänker du ett steg längre inser du snabbt att det inte alls behöver vara så, men då har du redan passerat gränsen för vad som är första intrycket.

Ska du på en arbetsintervju eller är ny på en arbetsplats finns det mängder av tips på hur du ska stå, gå och prata.
– Jag är väldigt kritisk till det där. Om alla beter sig på exakt samma sätt kanske det snarare är personen som inte följer en punktlista som sticker ut, säger Kerstin Rathsman och Nazar Akrami håller med.
– De vanligaste tipsen som att se någon i ögonen handlar ju om vanligt hyfs och utan det får man ju inte speciellt många jobb ändå, säger han.
Det enda tipset de vill ge är att vara sig själv och vara naturlig. Sedan ska man självklart framhäva egenskaper och känslor som är ett måste eller en fördel för att kunna få just det jobbet.

Det sägs att man aldrig får en andra chans att göra ett första intryck, vilket enligt forskarna stämmer. Men väntar man lite med att döma kan man bli överraskad. Ett exempel är när sångerskan Susan Boyle gick på sin ”arbetsintervju” och sökte till talangshowen Britain’s got talent . Först möttes hon av en cynisk hånfullt skrattandes publik men så fort hon öppnade munnen mötas av stående ovationer. Då betydde det första intrycket ingenting, eller?
– Även om hon hade en fantastisk sångröst och i dag har kammat till sig minns ju alla hur hon såg ut från början. Det var det första intrycket och det första intrycket försvinner aldrig från våra tankar, säger Nazar Arami.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!