Måndagen var första arbetsdagen utan SJ:s Uppsalapendel sedan bolaget meddelat att man avslutar trafiken på sträckan. Efter många frågetecken om hur trafiken skulle upprätthållas är det nu Mälardalstrafik som utökat sin avgångar Uppsala-Stockholm och omvänt.
– Det har varit ett jäkla sjå att hålla koll på hur det ska bli med trafiken och jag har känt mig orolig, säger Katja Österberg som på måndagsmorgonen var en av tusentals pendlare som småsprang till sitt tåg på Uppsala centralstation.
– För min del har jag haft tur och inte råkat ut för så mycket störningar, nu får vi se hur det kommer att fungera när bara Mälartåg ska köra, säger hon.
Pendlaren Ryan Nay var på stationen tidigare än vanligt för att försäkra sig om att komma i tid till jobbet. Han pendlar tre dagar i veckan och känner viss oro för framtiden:
– Det har ofta varit fullt på deras tåg, avgångar har varit försenade och när man väntat har det ibland bara kommit besked om att tåget ställts in, säger han.
Vid perrongen möttes pendlarna av politiker från S-V-MP-C-majoriteten i Region Uppsala som på en halvtimme delade ut 300 påsar med juice, kexchoklad, macka och flygblad om förändringen i trafiken. Enligt Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, rullade morgontågen utan störningar:
– Jag har försökt hålla koll på nätet och tågen går enligt tidtabell. Vi vet att det här är en ansträngd sträcka med oerhört hög trafikintensitet. Att dimensionera en sådan verksamhet på den korta tid som Mälardalstrafik gjort är inte lätt, säger hon.
Mälardalstrafik har varnat för att vissa avgångar kan bli överfulla eftersom det inte finns tillräckligt med vagnar för att köra långa tåg i rusningstrafik. Flera avgångar får i stället köras med korta tåg.
Regionstyrelsens ordförande Helena Proos (S) räknar med att Mälartåg har kapacitet att utföra uppdraget:
– Vi vet att folk är oroliga och vi är förstås också oroliga, men de har lovat göra allt de kan för att trafiken ska fungera, säger hon i pendlarströmmen på perrongen.
Pendlaren Magnus Ståhlberg var i tid för att hinna ombord strax efter klockan åtta, utan att behöva springa. Han är skeptisk till SJ:s motivering till att sluta köra Uppsalapendeln, nämligen att den inte går ihop ekonomiskt:
– Det verkar väldigt konstigt att Sveriges mest pendlartäta sträcka inte ska löna sig. Jag tycker överlag det varit helt okej att pendla, men Mälartåg har ofta kört med korta tåg. Nu får vi se hur det går när de tar över, säger han.