Den förra bron slutade att fungera på 1990-talet – och har sedan dess varit saknad av många. Men just nu arbetas det för fullt med att få dit en ny vid Fyrisån i Ulleråker.
Tanken är att bron, som ligger mitt i naturreservatet Årike Fyris, ska öppnas för allmänheten i början av september efter en invigning. I slutet på augusti genomförs slutbesiktning.
Under tisdagen arbetade ett 20-tal personer vid bygget när bron anlände och monterades.
– Det har gått jättebra hittills. Vi har renoverat de befintliga betongstöden, och så har vi gjort en ny överbyggnad, säger David Eriksson från Peab som är platschef för brobygget.
Vad har ni mer gjort här i dag?
– Vi har placerat ut det här brospannet, och nu ska vi fortsätta med montage av maskineriet och den rörliga klaffen på rullbron som kommer göra att den kan kunna rulla på och av här. Bron ska senare fjärrstyras tillsammans med Hamnspången, Kungsängsbron och Flottsundsbron från samma ställe.
Bron är 27 meter lång och väger runt 25 ton och kommer att vara vit.
– Det är en relativt lätt och liten bro, och den ska i första hand användas för gång och cykel, men är även dimensionerad för arbetstrafik, säger David Eriksson.
Ser du några svårigheter framöver?
– Det svåraste har varit tidsplanen. Det är väldigt kort byggtid, så det har varit tufft att hinna med. Framför allt för stålleveranserna. Sedan är projektet i sig komplicerat med en rörlig bro, men det har gått bra. Vi har en bra relation med vår beställare, Uppsala kommun.
Kostnaden för Vindbron beräknas bli ungefär 20 miljoner kronor. Uppsala kommun har fått 7,7 miljoner kronor i statligt stöd från Trafikverket för att finansiera brobygget. Uppförandet av bron är ett samarbete mellan Uppsala kommun och Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.
LÄS MER:Första spadtaget för Vindbron har tagits
LÄS MER:Nu blir gamla Vindbron skrot