Inom loppet av två veckor är det tänkt att båttvätten ska vara klar att levereras. Den kommer att ligga vid kajen i marinan i Nynäshamn och kan användas även av större segelbåtar. Båtarna ligger stilla under tiden som sex roterande borstar vandrar under skrovet och kölen.
– Fördelen med vår modell är att den är användarvänlig. Man kan åka in själv som båtägare och allt som behövs för att köra tvätten är i princip två knapptryckningar. Det fungerar ungefär som en vanlig biltvätt, säger Mikael Alvén, vd för Rentunder.
Industrihydraulik har samarbetat med Gävleföretaget Rentunder som utvecklat båttvätten i nästan två års tid. I mars i år valde Östhammarsföretaget att utöka sitt engagemang genom att köpa 65 procent av aktierna.
– Då hade vi redan den första beställningen till Nynäshamn. Sedan dess har vi sålt fyra stycken till, till Härnösand, Södertälje, Karlskrona och Sölvesborg. Responsen från marknaden har varit fantastisk, berättar Mikael Alvén.
En anledning till det är engagemanget för att förbättra vattenkvalitén i Östersjön. Båttvättar är ett alternativ till båtbottenfärger som ansetts vara ett stort miljöproblem. Sedan flera år tillbaka är bottenfärger med koppar totalförbjudna på ostkusten. Nu är även ett förbud för bottenfärger som innehåller höga halter av zink på gång.
Färgerna har använts för att skydda mot påväxt i form av havstulpaner. Men om man tvättar båten i stället är det inte längre nödvändigt att måla båten, tvärtom bör det undvikas helt.
– Hur ofta man behöver tvätta beror lite på var du befinner dig. I Uppsala- och Stockholmstrakten kan det behövas två tre gånger och på västkusten upp till sex gånger per säsong, berättar Mikael Alvén och tillägger att en båt på åtta meter rengörs på ungefär en kvart.
Den modell av båttvätt som Industrihydraulik och Rentunder tagit fram har bommar i marinaluminium som inte rostar. Borstarna är samma sort som används när man sopar gatorna från grus på våren men är mjukare för att inte skada båtbotten.
Östhammarsföretagets gedigna kunskap när det gäller hydraulik har kommit väl till pass för att utveckla styrningen. Och Christer Carlsson, vd för Industrihydraulik, tycker att det känns spännande med en helt ny produkt.
– Det här är riktigt i ropet nu och det finns en stor potential. Vi har enormt med båtar i Sverige och på det här sättet sparar du både bränsle och miljön. Vi måste bara få båtägarna att ändra sina vanor, sluta måla sina båtar och våga prova tvätten i stället.
Första båttvätten levereras
En sexton meter lång och fem meter bred båttvätt håller på att växa fram i Industrihydrauliks lokaler i Östhammar. Det handlar om första leveransen av en ny, unik produkt åt Nynäshamns kommun.
Foto: Eva Nevelius
Två typer har tagits fram
Industrihydraulik och Rentunder har tagit fram två typer av båttvättar. Standardmodellen för segelbåtar är tolv meter lång och kostar cirka en miljon.
Sedan 2010 är det möjligt att få så kallat LOVA-bidrag upp till hälften av den summan. Det finns också en mindre båttvätt för motorbåtar där båtarna vinschas över borstar som är monterade på vad som liknar en vanlig båttrailer. Den modellen är flyttbar och går på ungefär 250 000 kronor. Tanken är att båttvättarna ska fungera som en biltvätt där båtägaren betalar för att få sin båt tvättad.
Tvätten ersätter helt de miljöskadliga båtbottenfärgerna och motverkar tillväxt av havstulpaner på båtarna.