Bilens plats i staden är en känslig fråga. Och när kommunen nu vill samla in synpunkter på både planen för innerstaden och trafikplanen är det kring trafikfrågorna som man väntar sig de största diskussionerna.
– Det är svåra målkonflikter som måste hanteras. Vi har ingen färdig lösning nu, men man måste titta närmare på det, säger Ola Kahlström, strategisk trafikplanerare i Uppsala kommun.
Den "lätta" frågan är att minska genomfartstrafiken i innerstaden. Enligt kommunens beräkningar ska 30 procent av biltrafiken på Kungsgatan igenom staden. Och tanken är att Kungsgatan stängs för biltrafik förbi centralstationen i samband med att man börjar bygga för spårvägen. I stället hänvisas genomfartstrafiken till trafikleder och ringgator som går runt den innersta stadskärnan, det vill säga Väderkvarnsgatan, Dag Hammarskjölds väg och Övre Slottsgatan samt det stora flödet längs Tycho Hedéns väg/Bärbyleden.
– Vi har en trång innerstad och vi behöver prioritera yteffektiva transporter. Biltrafiken hänvisas till trafikleder utanför stadskärnan som dimensioneras så att restiden blir förutsägbar, säger Ola Kahlström.
Och det är här de stora målkonflikterna kommer in. Yteffektiva transporter betyder i klartext gång, cykel och kollektivtrafik, som innebär att fler människor kan transportera sig på en mindre yta än vad som går åt om samma människor skulle välja att köra bil.
Men prioriterar man framkomlighet för biltrafiken på de större trafiklederna när restiden ska bli förutsägbar innebär det också att det blir mer attraktivt att ta bilen för dem som kan välja transportsätt. Och det ökar i sin tur problemen med trängsel i trafiken och bilköer, det som i trafikforskningen brukar kallas inducerad trafik.
För att göra kollektivtrafiken snabbare och mer attraktiv tänker man sig att bygga bussfält i mitten av de stora bussgatorna, Luthagsesplanaden, Råbyvägen och Vaksalagatan. Målet är att bussarna inte ska behöva stanna någon annanstans än vid hållplatserna. När bussarna ska korsa Tycho Hedéns väg blir det stopp för biltrafiken vilket riskerar att ge ännu längre köer längs Tycho Hedéns väg i rusningstid.
– Vi behöver titta närmare på hur man kan lösa det. Tycho Hedéns väg är en komplicerad väg, säger Ola Kahlström
När det gäller övriga genomfartsgator behöver man fördela trafiken mellan dem.
– Övre Slottsgatan, Krongatan och Ekebyvägen är inte jättelämpad att ta emot mer biltrafik någon av dem, säger Ola Kahlström.
Grundproblemet är att det är för många bilar på för liten yta, gör ni något för incitamenten för att få fler att välja andra transportslag?
– En del är att stärka kollektivtrafiken. Det är viktigt att den kommer fram i rätt tid. Men det ska också göras en översyn av parkeringsavgifterna, säger Ola Kahlström.
Samtidigt med trafikplanen ska även förslaget till uppdaterad innerstadsstrategi skickas ut för synpunkter. Här är inriktningen den samma som tidigare med rubriken "Stadsliv i mänsklig skala". Även här väntas trafikfrågorna väcka diskussion.
– Vi vill ha mer folkliv och grönska, mindre biltrafik och mer plats på gator och torg. Vi behöver lära Uppsalaborna att parkera i garagen, säger Karin Åkerblom, samhällsplanerare med ansvar för innerstaden.
Ska man kunna cykla över Stora torget?
– Spontant nej. Jag tror att det blir konflikter med busstrafiken där. Men det är en bra fråga att ta med i remisserna som ska skickas in, säger Karin Åkerblom.