När järnvägen mellan Stockholm och Uppsala ska byggas ut till fyra spår måste även stationen i Uppsala expandera. Det behövs fler spår för att vända och stanna tåg. När fyrspåret är klart är tanken att det ska bli tätare turer med tågen mellan Stockholm och Uppsala, vilket också kräver fler perronger vid stationen.
Trafikverket presenterar nu de alternativ som medborgarna kan lämna synpunkter på i det första samrådet om fyrspåret. I fokus denna gång är förslagen om hur både Uppsala centralstation och den kommande stationen Uppsala södra vid Bergsbrunna ska se ut.
Gemensamt för alla förslagen är att Upptåget (i framtiden Mälartåget) till Heby/Sala får en ny perrong norr om det gamla stationshuset. Perrongerna för SJ:s Uppsalapendel, UL/SL-pendeln till Stockholm och Mälartågs nya tåg till Stockholm finns det olika alternativ för.
I en tidigare remissomgång har både Uppsala kommun och Region Uppsala kraftigt motsatt sig ett alternativ där Uppsala centralstation byggs ut på längden. Denna variant finns fortfarande med som ett av två huvudalternativ. Avstånden för den som ska byta tåg blir stora i denna variant. Från ändarna på perrongerna som ligger längst i från varandra blir det över en kilometer, eller ungefär som avståndet från Domkyrkan till stationen i dag.
Däremot är varianten med spår i flera våningar struket. Det är för dyrt och innebär för stora störningar på tågtrafiken under byggtiden.
Mattias Gyllenswärd, projektledare på Trafikverket, säger att åsikterna om det långsträckta stationsalternativet förmodligen är desamma.
– Vi väntar liknande svar från kommunen och regionen den här gången, säger han.
Varför föreslår man något som ingen vill ha?
– Det handlar om att säkerställa den juridiska och demokratiska processen. Vi följer lagen om byggande av järnväg och visar de möjligheter vi anser är rimliga att genomföra. Efter samrådet tar vi ställning till vilket förslag vi går vidare med.
I det andra huvudalternativet byggs stationen i stället ut på bredden. Två nya spår hamnar där Lennakatten stannar i dag, vilket innebär att museitåget måste flytta från Centralstationen.
Ner mot Bergsbrunna kommer de nya spåren att byggas på den östra sidan intill nuvarande spår. Två spår kommer att trafikeras av pendel- och regionaltåg som stannar på flera stationer medan två av spåren kommer att användas av fjärrtåg och direkttåg mot Stockholm.
Det här påverkar också hur tågen sorteras inne vid Uppsala centralstation. Det som avgör vilken perrong de avgår från styrs av om tågen går direkt mot Stockholm eller om de stannar på vägen, inte av vilken operatör som kör tågen eller vilken sorts biljetter som gäller.
Detta innebär att SJ och Mälartåg, som förmodligen kommer att ha avgångar som både går direkt och som stannar vid Uppsala södra och i Knivsta, kommer att ha sina tåg uppdelade i olika delar av stationen. Den som precis missat ett tåg mot Stockholm kan då behöva ta sig till en annan plattform på andra sidan av stationen via trappor eller hiss för att hitta nästa tåg där man kan åka på samma biljett. Ännu besvärligare blir det i den utsträckta varianten av stationen, där nästa tåg kan avgå på andra sidan Strandbodgatan.
– Tanken med utformningen är att samla ihop tågen beroende på hur de kör, säger Mattias Gyllenswärd.
Eftersom de fyra spåren delas upp så att fjärrtågen kör på spåren antingen på den östra eller västra sidan ner mot länsgränsen, och inte på ytterspåren som de gör närmare Stockholm, kommer det att vara svårare att ändra upplägget vid stationen om tågbolagen vill förändra sitt utbud.
– Det är en utmaning när trafikeringen förändras. Men det är också saker som vi försöker snappa upp under samrådet. Skälet till att fjärrtågen inte går på ytterspår är att man inte vill sortera tågen genom en planskild spårkorsning, som i så fall skulle hamna någonstans mellan Uppsala central och Bergsbrunna. Det är en stor och dyr komponent i anläggningen, säger Mattias Gyllenswärd.
Hur många tåg som kommer att stanna vid den nya stationen Uppsala södra, som ska byggas söder om Bergsbrunna, är inte klart. Både Mälartåg och SJ meddelar att det är för tidigt att uttala sig om det nu. Enligt Mattias Gyllenswärd kommer Uppsala södra att till en början planeras för pendeltåg, men han räknar med att även regionaltåg ska stanna där när de sydöstra stadsdelarna är färdigutbyggda.
Den som vill lämna synpunkter hittar information på www.trafikverket.se/fyrasparuppsala.