Den olycksdrabbade väg 55 mellan Uppsala och Enköping ska senast 2025 bli en trafiksäkrare så kallad 2+1-väg. För att underlätta kombinationspendling planeras nya gång- och cykelvägar och även bil- och cykelparkeringar på strategiska platser, vilket tidningen berättat om tidigare.
I regionens utredning föreslås att tolv busshållplatser, där resandet är lågt och trafiksäkerheten dålig, tas bort längs sträckan. Andra hållplatser byggs om och gång- och cykelanslutningar förbättras.
I dag tar resan mellan Uppsala och Enköping 45–60 minuter, beroende på busslinje. Förhoppningen är att minska restiden och att bussresandet ska öka med cirka 15 procent. För buss 804, som i dag stannar på 48 hållplatser, blir restiden tolv minuter kortare, enligt regionen.
Redan i sommar påbörjas bygget av en ny expressbusshållplats i Örsundsbro till en kostnad av sex miljoner kronor.
– Örsundsbroborna har i dag ingen koppling till expressbussen och den nya hållplatsen är viktig för att öka det hållbara resandet, säger Cecilia Carlqvist, infrastrukturstrateg på Region Uppsala.
Både buss 774 (Uppsala–Enköping) och 773 (Uppsala–Västerås) kommer att stanna vid expresshållplatsen från december, förutsatt att Trafikverket är klar med bygget. Resan Uppsala–Örsundsbro beräknas då ta cirka 30 minuter i rusningstrafik (39 minuter i dag) och sträckan Örsundsbro–Enköping cirka 20 minuter (23 i dag).