Förslag på att avskilja E 4:an med staket
Trafiksäkerheten behöver förbättras på den hårt belastade nuvarande E 4:an mellan Uppsala och Björklinge, tycker vägverket. Inom kort presenteras i en förstudie de förslag till åtgärder som diskuteras.
- Problemet är att E 4 norr om Uppsala inte har en motortrafikleds standard. Där finns en stor mängd utfarter direkt på vägen, säger Lennart Carlsson vid vägverkets kontor i Uppsala.
- Detta försvårar det hela. Vi måste förändra förhållandena för rätt många fastighetsägare och dra ihop utfarter.
- Om det är genomförbart återstår att se. Vi får ta upp en diskussion med de berörda fastighetsägarna.
En kompromiss skulle kunna bli att man delar upp vägen med ett mittstaket på enbart vissa vägavsnitt.
En annan aktuell åtgärd är att man tar bort alla stenar, stolpar och andra föremål vid sidan om vägen som kan vålla allvarliga skador vid en avkörning.
Vägverket vill också på sikt göra vägen smalare genom Björklinge, men det kan ske tidigast när en ny E 4 är klar och kan ta över genomfartstrafiken.
- Då kan vi i stället ge plats för gång- och cykelbanor utmed vägen, säger Lennart Carlsson.
Ett informations- och samrådsmöte om de föreslagna förbättringarna har hållits i Björklinge med ett 30-tal närvarande.
- Vi fick då även in en del allmänna synpunkter, exempelvis att 50-begränsningen i Björklinge bör utsträckas söderut fram till Tibblevägen, säger Lennart Carlsson. En annan synpunkt var att det är besvärligt att ta sig ut på E 4 från väg 700 snett emot kyrkan.
Det är ännu oklart när de förslagna förändringarna av E 4 kan genomföras, likaså vad de kommer att kosta.
- Vår förstudie ska vara klar i sommar. Jag kan inte säga när finns pengar för att genomföra förändringarna, säger Lennart Carlsson. Men jag utgår från att detta har en hög prioritet eftersom E 4:an är en av de 100 mest olycksbelastade vägavsnitten i landet.
- Jag utesluter inte att vissa åtgärder kan komma igång under nästa år eller kanske i år, tillägger Carlsson
För den delen av E 4 som går genom Lövstalöt finns det redan en arbetsplan som ska fastställas. UNT har tidigare redogjort för det projektet. I planerna ingår bl a att skapa cykelbanor utmed vägen och att bygga ytterligare en tunnel under vägen.
För ombyggnaden i Lövstalöt har vägverket i år reserverat 3,5 miljoner kronor. Men en resursbrist vid vägverkets beställningsavdelning gör att det är tveksamt om ombyggnaden hinner starta i år
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!