Ruljansen inom förskolan har tagit en oväntad vändning. Mantrat i många år har varit att platserna är för få och de köande barnen för många. Nu är det i stället tvärtom och många anställda får räkna med att byta arbetsplats.
Enligt ett planeringsdokument på den kommunala förvaltningen vård och bildning kan följden bli att 13–14 avdelningar med totalt 300 platser stängs i höst, med lokaler som står tomma till fortsatta hyreskostnader.
– Flera förskolor kommer inte att ha tillräckligt med barn till alla avdelningar. Vi hade inte förutsett att antalet barn skulle minska så mycket och har haft en eftersläpning i våra prognoser. Nu handlar det om att lägga några avdelningar i malpåse och koncentrera barn och personal till andra avdelningar, säger Inger Jonsson, chef för de kommunala förskolorna i Uppsala.
Förskolor som påverkas är bland annat de i Gåvsta, Polacksbacken, Rosendal och Axelina förskola i Årsta, samtidigt som de nya, försenade modulförskolorna kommer att stå delvis tomma. Enligt Inger Jonsson handlar det i första hand om tillfälliga åtgärder – till våren kommer platserna troligen att behövas igen, säger hon.
– Det här kan drabba en del barn som måste byta avdelning, men med den samverkan som redan finns på skolorna tror jag att effekterna för barnen blir ganska små.
Med de rationaliseringar som nu görs ser förvaltningen samtidigt en chans att spara på personalsidan.
– Intäkterna från placeringen av barnen måste täcka bemanningen på varje avdelning. Vi vill undvika att ha tomma platser, det förlorar vi jättemycket pengar på.
Kommer personal att få sluta när avdelningarna stänger?
– Inga ordinarie anställda kommer att sägas upp på grund av detta, vi ska lösa det med den naturliga personalrörligheten. Vi behöver inte täcka upp för långledig personal på samma sätt och anställda som blir övertaliga på en enhet ska få plats på andra förskolor.
Ansvariga kommunalrådet Cecilia Forss (M) blev tagen på sängen av uppgifterna om att avdelningar nu ska stängas, säger hon.
– Detta är något som vi aldrig gjort förut. Som jag förstått det handlar det framför allt om att inte öppna upp de nya paviljongerna snarare än att stänga avdelningar på befintliga skolor. Det sänder i så fall en viktig signal till leverantörerna att det inte blir några hyresintäkter om lokalerna inte levereras i tid.
Obalansen mellan behoven under vår och höst är inte något nytt fenomen. Orsaken är att ett antal föräldrar börjar jobba under våren och behöver plats åt sina barn, samtidigt som många barn går över till förskoleklass under hösten. Att nya förskolor nu tillkommit har dessutom satt i gång en stor omflyttning mellan olika skolor inom kommunen. När mer närbelägna alternativ dyker upp väljer föräldrarna att flytta sina barn närmare hemmet.
– Dessutom har nog många avvaktat med att boka plats när det dragit ut på tiden med de nya paviljongerna. Det viktiga är att det skapats en massa nya platser och de kommer alla att behövas, men inte i augusti utan när det smäller till senare, säger Britt-Marie Högberg, chef på barnomsorgsadministrationen.
Bästa lösningen för att nå stabilitet är att alla förskolor planerar sin verksamhet mer långsiktigt, tycker hon.
– Behöver man till exempel 70 barn totalt för att få ihop ekonomin måste man tänka att man tar in 68 av dem i augusti och 72 i januari. På många förskolor arbetar verksamheterna redan efter den modellen i dag, men det krävs att alla gör det, säger Britt-Marie Högberg.
Förskolebrist blev barnbrist
Efter lång tid med akut platsbrist inom förskolan i Uppsala är problemet nu det motsatta. Med hundratals lediga platser kan fjorton avdelningar stängas i höst.
Foto: Hans E Ericson/arkiv
Med en fortsatt akut platsbrist inom förskolan i Uppsala blev kommunens lösning att ta in ännu fler tillfälliga modulförskolor. Men trots att planeringen började tidigt under 2012 är det först nu till sommaren som de flesta lokalerna kommit på plats – och Almtuna förskola kommer inte att öppna förrän tidigast i augusti.
I väntan på nya platser har kommunen fått förlita sig på nya privata förskolor och dagmammor samtidigt som barnen på de befintliga förskolorna trängts ihop i större grupper.
Antalet barn per årsarbetare har åter stigit till 5,9 barn, att jämföra med genomsnittet i landet på 5,3 barn.