Drömmen om ett större produktionskök förverkligades redan för fem år sedan när Happy Food, företaget som gjort sig kända för att laga ekologisk mat till förskolor och skolor i Uppsala, köpte tomten i Fyrislund dit de nu flyttat verksamheten.
– Vi har gått från ett jätteslitet kök på 500 kvadratmeter till den här lokalen, som är 1 025 kvadratmeter. Det är mer än dubbelt så stort, säger Lena Hägg, delägare i företaget som hon driver tillsammans med Anna Johansson.
Planen har länge varit att verksamheten ska expandera, och för att kunna göra det var det nödvändigt att flytta till en lokal med större ytor och kapacitet. Men flytten hade inte varit möjlig utan hjälp på traven.
– Pengarna räckte inte till. Vi var lite för optimistiska om hur mycket vi skulle få låna, så vi sålde projektet till ett fastighetsbolag som byggde det här åt oss, och nu hyr vi stället av dem.
Lena och Anna startade företaget 2009 och har från det året fram till årsskiftet 2022/2023 verksammat i ett gammalt utbildningskök på Björkgatan i Boländerna. Under pandemin öppnade de även en matbutik i Svavagallerian, som de kort efter fick stänga igen då många kunder höll sig hemma. När de trodde att faran var över gjorde de ett nytt försök, denna gången med en butik i Knivsta, som inte heller gick som planerat då pandemirestriktionerna återinfördes.
– Det har varit många motgångar genom åren, man vet ju aldrig hur det går när man startar nya projekt.
Målet med den här satsningen är att göra det så klimatsmart som möjligt, förklarar Lena. Bland annat är huset energisnålt, vilket innebär att all överskottsvärme återanvänds. Både köket och butiken består av redskap och möbler som funnits i det gamla köket, eller hittats på andrahandsmarknaden.
– Det är ett framtidskök, säger hon.
Företagets största kundbas, som utgör ungefär 80 procent av verksamheten, är 43 förskolor och två skolor i Uppsala. Det är 1 100 barn, 300 elever och 200 pedagoger som de dagligen lagar mat till. De säljer även till privatpersoner och företagare, antingen i den fysiska butiken eller genom en drive-in lucka.
I framtiden hoppas de även kunna attrahera kunder inom äldrevården och i Stockholmsområdet.
– Nu har vi rätt förutsättningar för det, säger Lena.