Förskolan Diamanten fick toppbetyg
Vid Diamantens förskola i Uppsala vill noll procent av föräldrarna flytta sina barn. UNT besökte Diamanten för att ta reda på vad som gjort föräldrarna så nöjda med verksamheten.
Johanna Bülow, Adam Zeitler och Klara Tuvehus hoppar studsmatta på Diamantens förskola.
Foto:
- Det är skönt att massera, vi gör det efter jumpan för att vila, berättar Lisa.
I ett annat rum jobbar Oliver Lind-Anderton, fem år, med en bok som visar hans utveckling. Boken, som han gjort själv, tar enbart upp sådant han är bra på. Den visar att han kunde stapla klossar redan som tvååring och knäppa jackan när han var tre.
Föräldrarna vid Diamantens förskola i Norby har gett verksamheten 9,8 poäng av tio möjliga. Det är ett av de absolut högst betygen i kommunens undersökning som omfattar totalt 170 förskolor.
Diamanten har funnits i 15 år och ägs av tre förskolepedagoger som själva arbetar i verksamheten.
Bland det föräldrarna uppskattar mest är enligt enkäten att det finns tillräckligt många vuxna på Diamanten.
Kerstin Nordqvist, en av ägarna, säger att personaltätheten inte är högre än i kommunala förskolor.
- Men vi lägger upp jobbet lite annorlunda. Det är mer personal under de pedagogiska momenten och mindre när barnen leker.
Något annat som skiljer är att det i varje barngrupp finns en pedagog som följer barnen från de är ett år tills de fyller fem. För att hålla grupperna så små som möjligt har varje pedagog ansvar för åtta barn var.
- På så vis lär vi känna barnen och deras behov väldigt väl, säger Anne-Li Andersson, en annan av delägarna.
Det är vanligt att förskolebarn delas in i grupper, 1-3-åringar för sig och 4-6-åringar i en annan grupp. På Diamanten har barnen i varje grupp samma födelseår.
För att det inte ska vara för många barn i lokalerna delar man upp sig så att en del är ute på förmiddagen medan resten då är utomhus. Sen byter man under eftermiddagen.
Att vara ute varje dag är ett måste och varje vecka lagar man mat vid en häll i skogen och äter utomhus. Naturen är viktig, liksom rörelse och skapande, som är de tre huvudområdena. Barnen rör sig när de är i naturen, därifrån hämtar de material som de använder i sitt skapande, som Anne-Li Andersson beskriver det.
19-åriga Caroline Carlfors är praktikant på Diamanten. Hon har själv gått här som barn.
- Jag hade Anne-Li som fröken. Jag minns den mysiga stämningen och att det var mycket pyssel och skapande.
Personalomsättningen är mycket låg, den senast anställde började för fem år sedan. En i personalen är förskolläraren Jenny Gustavsson. Hon verkar nästan lyrisk.
- Det här är det bästa som finns. Allt i verksamheten är väldigt genomtänkt.
Att vara sin egen ser de tre ägarna som en förutsättning för de goda resultaten.
- Vi kan anställa vem vi vill och kan genomföra de idéer vi brinner för, det är svårt om det finns kommunala mellanchefer i vägen, säger Birgitta Höddelius-Lundqvist.
- Viktigt är också att vi chefer finns på plats. Vi ser verksamheten och kan snabbt nås.
Privata förskolor har fått högre snittpoäng än kommunala. Vad bör kommunen göra för att höja betyget på sina förskolor?
- Se till att föreståndarna finns mer ute i verksamheten, svarar Kerstin Nordqvist.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!