Forskning om företag i nytt center

Ericsson och Volvo är välkända företag men har en för många ganska okänd historia. Vid årsskiftet startar Uppsala universitet ett nytt centrum för företagshistoria. Centret blir tvärvetenskapligt och kommer att beröra ämnen som ekonomisk historia, företagsekonomi och juridik.

Mats Larsson blir chef för Uppsala center for business history som ska forska om svenska företag.

Mats Larsson blir chef för Uppsala center for business history som ska forska om svenska företag.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2007-12-04 00:01
Grunden för Uppsala center for business history, som centret ska heta, är ett anslag på en miljon per år i fem år från Ridderstads stiftelse. Det innefattar bland annat en halvtids professur i mediehistoria med särskild inriktning mot tidnings- och medieföretagens historiska utveckling och en forskartjänst i varumärkeshistoria.
- Vi har också fått medel från annat håll och kommer att sysselsätta tio personer från årsskiftet och tre år framåt, säger Mats Larsson, tilltänkt chef för det nya centret.

Han har förberett sig under ett år och har tagit fram ett antal forskningsområden som centret kommer att ta tag i.
- Vi har en studie om företagens organisation och vd-rollen, nu jämfört med för 25 år sedan. Mycket har hänt de senaste deciennerna. Det går snabbare och mediekontakterna är mer intensiva, till exempel.
- Vi försöker också att ta historiska grepp, titta på den långsiktiga utvecklingen. Kanske är det så att den kvartalskapitalismen vi känner i dag är ett tillfälligt fenomen? säger Mats Larsson.

Forskningen kommer också att gå in på varför svensk företagsstruktur ser ut som den gör: Med ett antal storföretag, många småföretag men nästan ingenting däremellan.
- Man kan skaffa sig en bild av den svenska lagstiftningen. Är den särskilt vänlig mot storföretag?
Business history är ett välkänt begrepp utomlands, men ganska okänt i Sverige. Uppsalacentret blir nu det första i sitt slag i landet och kommer att ha omfattande utbyten med utländska universitet.
- Förhoppningsvis kan vår verksamhet hjälpa till att sätta svenska företag på en internationell karta, säger Mats Larsson.

Centret ska samla kompetens från ekonomiämnena och juridik och ägna sig åt forskning och utbildning där nutida företag och marknadsföreteelser studeras utifrån ett historiskt perspektiv. En annan viktig del av verksamheten blir att skapa kurser för universitetets övriga utbildning, exempelvis inom juridik, ekonomi, teknik och entreprenörskap.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om