Forskare: Sökande av drömprylen viktigt
Hämningslös shopping pågår, handeln slår försäljningsrekord år efter år. Men det känns bättre att söka efter drömprylen än att finna den. Det är åtminstone en slutsats i en avhandling om shopping som granskas vid Uppsala universitet på tisdag.
Nils-Åke Andersson tycker att han är målinriktad. Hans hustru Tarja shoppar dock på ett annat sätt.
Foto: Robert Johansson
- Känslan av att det finns något fint som man vill ha, den är ganska njutbar, säger etnologen Erik Ottosson vid Uppsala universitet.
Till och från under de fem år som han har studerat hur vi söker efter saker har Erik Ottosson gått omkring med anteckningsblock i Uppsalas butiker och gallerior, på loppmarknader och vid grovsopcontainrar.
Han har observerat, tjuvlyssnat på samtal, intervjuat - och kommit fram till att vi visserligen letar efter saker, men framför allt efter känslan att hitta något som är finare än vad vi kunde föreställa oss.
- Sökandet är mer känslointensivt. När vi hittar det vi söker ebbar känslan ut ganska fort. Vi omsätter det antingen i ett nytt projekt, eller känner en tomhet.
Annelie Petersson tänker efter innan hon hummar instämmande.
- Visst är det kul att gå och leta. Oftast brukar det kännas bra när jag köpt något, men när jag kommer hem kan jag ibland fråga mig varför jag har köpt det, jag kanske inte behöver det här.
Enligt Erik Ottosson är vi också under tiden vi letar medvetna om att "jag kommer nog inte bli så glad som jag tänker mig".
- Man vill ha någon slags shoppingkick, men det finns inget fysiskt ting som motsvarar den bild vi har byggt upp, det är kanske därför tomheten kommer.
Här bryter Brendon O´Rourke in, medan han dras mot en leksaksaffär av två motiverade söner.
- Struntprat! Det roliga ligger inte i jakten utan i inköpet av sakerna, de här ställena är hemska! Jag vet vad jag vill ha och var jag hittar det.
Också Nils-Åke Andersson beskriver sig som målinriktad i shoppingsammanhang. Hans hustru Tarja Andersson har däremot en vag bild av drömklänningen i tankarna.
- Den ser skön ut, man kommer in i den och ser vacker ut utan krusiduller.
När vi hittar vad vi söker får vi enligt Erik Ottosson en aha-upplevelse som samtidigt består av överraskning och bekräftelse.
- Vi får ett bevis på att världen rymmer vackra saker och att det finns något i butikerna som vi blir glada av. Det tror jag är sökandets sköna känsla.
Men den går alltså över, menar han. Ibland redan innan vi lämnar butiken. Då står vi i stället där och funderar på om saken är för dyr eller om den verkligen passar. Glädjen är utbytt mot problem, och det kan kännas bäst att lägga tillbaka det man har plockat på sig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!