Försenad vägsträcka öppnas äntligen

Den har försenats i ett år. Men 23 oktober ska sträckan mellan Älby och Skeke på nya väg 288 öppnas för trafik.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2013-10-14 13:01

– Äntligen, får man väl säga så här i Nobelpristider.
Det säger Lars Bengtsson, projektledare på Trafikverket, som hunnit gå i pension medan vägbygget har fördröjts.

Det är cirka fyra kilometer mötesfri väg som öppnas.
– Tanken är att trafiken från Uppsalahållet ska släppas på 23 oktober, medan de som färdas från Rasbohållet får vänta ytterligare en dag, säger Lars Bengtsson.

Vägsträckan skulle ha varit klar förra hösten, men den sanka, leriga marken i området ställde till problem.
– Att bygga där det är sankt är i sig inget konstigt, det gjorde vi exempelvis på flera sträckor längs nya E 4 norr om Uppsala. Men i det här fallet tog det lite längre tid än beräknat, säger Lars Bengtsson.

När en ny väg ska byggas lägger man på en så kallad överlast för att pressa ihop underlaget och väntar sedan tills det har slutat sjunka. Men vid vägbygget mellan Älby och Skeke hade marken inte slutat att sjunka när tjälen kom. Det hann bli vinter och vägarbetet lades på is.
– Det är besvärligt med leran i Uppsalatrakten, konstaterar Conny Söderholm, platschef på sträckan för entreprenören Svevia.

Efter vintern gav geoteknikerna klartecken att bygga färdigt vägsträckan och nu är den alltså så gott som färdig.
– Asfalten är lagd och vägen är målad. Nu återstår bara att sätta ut vägräcken och skyltar, säger Conny Söderholm.

Att sträckan Älby–Skeke öppnas innebär att man nu är klar med den 14 kilometer långa etappen mellan Jälla och Hov, som är den första etappen av fyra i den planerade ombyggnaden av väg 288 mellan Uppsala och Östhammar. Vägen har byggts om till en 14 meter bred mötesfri väg med växlande två och ett körfält i vardera riktningen. Mellan Jälla och Älby har den befintliga vägen breddats, medan den har fått en ny sträckning mellan Älby och Hov.

Kostnaden för etappen har beräknats till 355 miljoner kronor för själva vägbygget, arkeologiska utgrävningar och inlösen av mark. Lars Bengtsson på Trafikverket kan i dag inte säga hur mycket den kostnaden har ökat på grund av förseningen på sträckan Älby-Skeke.
– Jag tror inte att det blir så mycket dyrare, säger han.

FAKTA: LÄNSVÄG 288

Trafikverket vill bygga om hela vägen mellan Jälla utanför Uppsala och Börstil utanför Östhammar till mötesfri landsväg. Det sker i fyra etapper. Närmast Uppsala planeras även en cirka 12 kilometer lång separat gång- och cykelväg.

Etapp 1 mellan Jälla och Hov är klar.

Arbetsplanen för etapp 2 mellan Hov och Alunda vann laga kraft 5 oktober. Det ger Trafikverket rätt att mot ersättning ta marken i vägområdet i anspråk och börja bygga.

Det är klart var vägen ska gå på etapp 3 mellan Alunda och Gimo. Vid Onsbykurvorna ska vägen gå i en ny sträckning, i övrigt ska dagens väg breddas.

Vägutredningen är klar för etapp 4 mellan Gimo och Börstil. Trafikverket har tagit ställning för ett alternativ som skulle leda trafiken utanför Gimo. Lokala företrädare menar att det vore förödande för lokalsamhället.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!