Uppsala bygger mest i landet. I en serie artiklar berättar UNT om de nya områdena i och omkring stan. Scrolla ner för att läsa fler artiklar i serien.
Björn Lundman, projektledare för Fullerö hage, håller med om de boendes kritik mot att områdets infrastruktur är försenad. Mycket beror enligt honom på Uppsala kommun.
– Vi hade ett exploateringsavtal med kommunen om att bygga en rondell vid utfarten till väg 290 redan 2015. Men det blev inte något. Vi har tryckt på för en lösning sedan dess och nu ska Trafikverket ta fram en vägplan. Men det kommer att ta två år. Vi frågar oss varför kommunen inte drog igång jobbet med infrastrukturen innan utbyggnaden startade, säger han.
När det gäller kollektivtrafiken så har UL sagt nej till att köra in med bussar i området innan en ny väg till Storvreta är färdig.
– Vägen skulle redan ha varit klar. Nu ska det bli till 2023. Vi har försökt få UL att köra in till den rondell som finns i bostadsområdet, men fått nej. Över 1000 personer väntar på en fungerande kollektivtrafik i Fullerö hage, säger Björn Lundman.
Läs mer: Här är områdena som växer mest – se dem från ovan
Kommunalrådet Erik Pelling (S), med ansvar för byggfrågor, håller med om att kommunen varit sen i sin planering. Men tycker samtidigt att Urbanica har ett ansvar.
– Vi jobbar för att bli bättre på att få allt på plats i rätt tid. Det är inte lätt när flera olika aktörer deltar. Med det duger inte att bara skylla ifrån sig. Urbanica valde att starta projektet trots att inte infrastukturen var på plats, säger han.
Om de väntat hade väl inte utbyggnaden kunnat starta förrän nu?
– Vi har begått misstag. Men jag tycker inte att man bara ska skylla förseningarna på kommunen. Vi vill också att man ska börja bygga så fort som möjligt.
När det gäller korsningen mot väg 290 lägger Erik Pelling allt ansvar på Trafikverket. Han säger att korsningen är deras och inte kommunens.
– Nu ska den göras säkrare för de som ska ta bussen. Hur den ska utformas sedan och när den blir klar är Trafikverkets sak, säger han.
När det gäller bristerna i kollektivtrafiken erkänner Erik Pelling att kommunen missat.
– Vi har inte tagit höjd för UL:s behov i tid. Kollektivtrafiken ska fungera när folk flyttar in, säger han.
Ni fick samma kritik när ni missade att bygga förskoleplatser i Lindbacken och Kungsängen. Då var löftet att det ska bli bättre. Inget tycks hända?
– Vi är i bättre fas med förskolan i Fullerö. Men det är en utmaning att få allt att klaffa i tid. Det måste vi bli bättre på, säger Erik Pelling.