Försenad färja sordin på feststämningen
Konkurrensen om passagerarna på Östersjön hårdnar och nya fartyg sätts in årligen. Men 50-årsfirande Viking Lines nya fartyg som ska trafikera rutten Kapellskär-Mariehamn har försenats ett helt år. Trots lågkonjunkturen ökar nu resandet på Östersjön rekordartat.
Mingel vid Viking Lines 50-årsfest.
Foto: Christer Bergström
Sedan var det meningen att rederiets nya moderna passagerarfartyg som för närvarande byggs i Spanien skulle ha satts in i trafik på rutten Kapellskär-Mariehamn nu i sommar.
Men fartyget som går under arbetsnamnet ADCC (All seasons Day Cruising and Commuting) och kostar cirka 60 miljoner euro blir nästan ett år försenat och väntas levereras först under våren 2010. Viking Line skrev avtalet med det spanska varvet Astilleros de Sevilla i januari 2007 för trafiken mellan Kapellskär och Mariehamn för leverans till sommaren 2009. Fartyget är specialdesignat för rutten och blir det första nybygget någonsin för kortruttstrafik över Ålands hav.
- Förseningen har absolut ingenting med den finansiella krisen eller lågkonjunkturen att göra. Tvärtom beror förseningen på den tidigare högkonjunkturen. Finska Wärtsilä som ska leverera huvudmotorerna har haft så mycket att göra så att de inte hunnit hålla tidsschemat. Det i sin tur har orsakat en kedjereaktion av att andra leveranser fördröjts. Vi har Rosella som trafikerar linjen Kapellskär-Mariehamn tills nybygget kommer, säger Kaj Jansson vid Viking Line.
Han räknar inte med att förseningen drabbar rederiet ekonomiskt eller påverkar resandet negativt.
I måndags, 1 juni, var det på dagen 50 år sedan Viking Line startade färjetrafiken mellan Roslagen och Åland. Dagen firades med festligheter i Mariehamns nybyggda kongress- och kulturhus Alandica. Förseningen av det nybyggda fartyget och budet bara några dagar före 50-årsfirandet om att Viking Lines grundare Gunnar Eklund avlidit 92 år gammal lade sordin på festligheterna.
Viking Line och Tallink Silja är två av dagens ledande rederier på Östersjön. Resandet ökar för båda. Lågkonjunkturen sätter alltså inga negativ avtryck på statistiken av passagerarsiffrorna.
- Resandet ökar, men strukturen ändras. Vi har färre konferenser men kortresandet ökar av andra grupper. I den hårdnande konkurrensen måste vi ta hand om våra passagerare på bästa sätt och ge bra service. På en tioårsperiod räknar vi med att sätta in ytterligare fyra nybyggda fartyg, säger Viking Lines vd och koncernchef Nils-Erik Eklund.
- När lågkonjunkturen drabbade oss räknade vi med att närresandet skulle öka på bekostnad av långresandet och precis så blev det. Men som väntat har frakten gått ner, säger Tallink Silja AB:s kommunikationschef Janis Pavuls.
Tallink Silja transporterade sammanlagt 621 674 passagerare i april. Det är en ökning med 25 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Antalet transporterade personbilar ökade med 50 procent. Totalt reste 524 915 passagerare med Viking Lines fartyg i april. Det motsvarar en ökning med 21 procent jämfört med samma månad förra året. Antalet transporterade bilar ökade med hela 45 procent. Ålandstrafik ökade med 29 procent samma månad. Under de 50 första åren har omkring 165 miljoner passagerare rest med rederiets färjor.
- Vi har haft ett mycket starkt april, med ökande passagerartal på alla rutter. Vi har all anledning att vara nöjda med så fina siffror, säger Helena Kneck, informationsansvarig, Viking Line Skandinavien.
1 juni 1959 seglade s/s Viking som första egentliga passagerarfärja, sin premiärtur från Galtby i Finland, via Mariehamn till Gräddö i Sverige. Med på jubileumsturen från Kapellskär finns paret Carin Pettersson och Leif Andersson som växte upp på Rådmansö.
- Vilken folkfest det var i Gräddö när första Vikingfärjan sattes i trafik. Det är en speciell känsla att åka i dag, 50 år senare. Färjetrafiken är bra för orten, kommunen och regionen. Den skapar många arbetstillfällen, säger de.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!