Försäljningen av flaskvatten pekar uppåt
2,5 öre per liter. Eller 19,80 kronor per liter. Svenskarna väljer i allt högre grad det senare alternativet, kolsyrat vatten på flaska, framför det kommunala vattnet från kranen.
Hittills har försäljningen i år ökat med 11 procent och för bryggerierna väntar nya försäljningsrekord samtidigt som koldioxidutsläppen från transporterna blir allt högre och miljövännerna slår ett slag för kranvattnet.
- Att köpa vatten på flaska är en stark trend. Flaskvatten är ett nyttigare alternativ till kaffe och läsk, säger Peter Mattsson, vd på branschorganisationen Sveriges bryggerier.
En undersökning från Kosumentföreningen Stockholm visar att transporterna av allt flaskvatten släpper ut cirka 20 000 ton koldioxid varje år. Det är ungefär lika hög koldioxidförbrukning som från 6 000 personbilar. Louise Ungerth, chef konsumentfrågor på Kosumentföreningen Stockholm menar att flaskvattnet är en onödig lyx som folk vant sig vid på senare år, trots att kranvattnet i Sverige generellt sett smakar bra.
- Medvetenhet är det enda som kan vända trenden. Om några år tror jag att det är lika pinsamt att dricka flaskvatten som det är att köra runt i en stor bensinslukande bil i dag, säger hon.
De bryggerier UNT varit i kontakt anser inte att transport- och utsläppsfrågan rör specifikt dem. Anna Spendrup, på Spendrups bryggerier menar att vatten transporteras i förpackning liksom alla andra livsmedel.
- Folk vill ha förpackat vatten och jag ser det som positivt eftersom det är ett bättre alternativ till kaffe och alkoholhaltiga drycker ur hälsosynpunkt.
Den senaste tiden har vatten utan kolsyra fått större plats på marknaden. Det är ytterligare ett steg i riktning mot att kranvattnet håller på att konkurreras ut som dricksvatten. Carlsbergs försäljning av stillvatten har exempelvis ökat med drygt 20 procent från januari i år. Ann-Louise Kämpe, informationschef på Carlsberg, anser att ökningen av stillvatten beror på att folk vill dricka så naturliga produkter som möjligt.
- Vi rör oss också mycket mer utomhus och vill dricka det som vanligtvis finns hemma, men som vi inte har tillgång till när vi är på språng, säger hon.
Försäljningen av flaskvatten i Sverige ligger dock långt efter de övriga europeiska länderna med sämre kvalitet på kranvatten. Italienarna köper mest vatten på flaska. 170 liter mer per person än svenskarna.
FAKTA om vatten
Mineralvatten och kolsyra ansågs under 1700- och 1800-talen ha en läkande effekt. I Sverige har därför buteljerat vatten historiskt setts som en lyxvara. Men i slutet av 1980-talet började flaskvattnet få en liten skjuts uppåt för att 1994 nå "all time high".
Den största ökningen kom genom det smaksatta kolsyrade vattnet. 1996 köpte svenskarna cirka 13 liter flaskvatten per person, tio år senare, 2006 köpte varje svensk i snitt 27 liter vatten. Ökningen fortsätter stadigt. Hittills har försäljningen i år ökat med 11 procent.
Mineralvatten och kolsyra ansågs under 1700- och 1800-talen ha en läkande effekt. I Sverige har därför buteljerat vatten historiskt setts som en lyxvara. Men i slutet av 1980-talet började flaskvattnet få en liten skjuts uppåt för att 1994 nå "all time high".
Den största ökningen kom genom det smaksatta kolsyrade vattnet. 1996 köpte svenskarna cirka 13 liter flaskvatten per person, tio år senare, 2006 köpte varje svensk i snitt 27 liter vatten. Ökningen fortsätter stadigt. Hittills har försäljningen i år ökat med 11 procent.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!