Identitetskapningarna blir vanligare. För att möta denna utveckling införde Länsförsäkringar ett skydd mot id-stöld i alla hemförsäkringar.
– Eftersom vi ser att den här typen av brottslighet drabbar allt fler tyckte vi att det var dags att införa ett skydd för våra kunder. Nu kan de ringa ett speciellt nummer för att få råd och hjälp med att till exempel tillbakavisa felaktiga fakturor, säger Mats Hallberg som är försäkringschef på Länsförsäkringar i Uppsala.
Kunden kan utöver detta få hjälp med polisanmälan och ersättning för rättegångskostnader på upp till 200 000 kronor. Sedan årsskiftet har Länsförsäkringar behandlat 15 fall rörande id-stöld.
Men Länsförsäkringar är inte först med att erbjuda den här typen av skydd. Först i Sverige var försäkringsbolaget Folksam som införde en liknande tjänst redan 2012. Och 2014 kom tjänsten att gälla alla deras hemförsäkringar.
– Oftast räcker det med ett samtal till oss så kan vi hjälpa kunden med att se till att de inte behöver betala saker de inte har köpt. För den som blir utsatt kan det vara otroligt psykiskt jobbigt att hantera situationen och väldigt värdefullt att få hjälp och stöd, säger Erik Arvidsson, skadeförebyggare vid Folksam.
Försäkringsbolaget Trygg-Hansa har ännu inte något skydd för id-stölder i sina hemförsäkringar.
– Det är relativt få som faktiskt drabbas av id-stöld, även om det ofta får stor uppmärksamhet i exempelvis media. I slutändan är det en premiefråga, om vi ska ha ett sådant skydd kommer priset för försäkringen att höjas. Men vi utreder saken och tittar på framtida lösningar, säger Håkan Franzén, försäkringsexpert på Trygg-Hansa.
Polisens bedrägericentrum uppger att de behandlar cirka 150 000 bedrägerianmälningar varje år och att ungefär hälften av dem föregås av en identitetskapning.
– Det är otroligt lätt att stjäla någons personuppgifter i dag och det finns inget säkert skydd. Bedrägeribrotten har ökat med ungefär 15 procent per år under en tioårsperiod, men under 2014 ökade de endast med 5 procent. Så förhoppningsvis håller det på att ske ett trendbrott, säger Jan Olsson, förundersökningsledare på polisens nationella bedrägericentrum.