Starbreeze har gjort en förlust på 20,3 miljoner kronor de senaste nio månaderna, vilket är dubbelt så mycket som motsvarande niomånaders period föregående räkenskapsår. Lejonparten av förlusten gjordes under de första tre månaderna i år: minus 12,3 miljoner kronor.
Starbreeze närmar sig nu raskt samma resultatnivåer som katastrofåren 2002–2004. Det senaste kvartalet är det sämsta för Starbreeze på sju år.
Bakgrunden är minskad omsättning och framför allt förseningar i Starbreezes hemliga projekt Red Lime. Red Lime-kontraktet med världens största spelförlag Electronic Arts är värt över 100 miljoner kronor och är det största enskilda kontraktet för Starbreeze.
Starbreeze ackumulerade förlust på 20,6 miljoner kronor inkluderar beräknad framtida förlust för projektet Read Lime.
Det spekuleras i att Red Lime är en remake av det gamla 90-talsspelet Syndicate, men Starbreeze är förbjudna av EA att uttala sig om projektet. Red Lime har drabbats av förseningar tidigare och Starbreeze har nu valt att skjuta till egna pengar för att höja kvaliteten i spelet, vilket innebär att det kommer att fördröjas ytterligare.
– Vi vill säkra kvaliteten i spelet och har därför kommit överens med EA om att utöka omfattningen av Red Lime. Vi finansierar en del av förlängningen med egna medel, säger Satrbreeze vd Mikael Nermark.
Beslutet att förlänga produktionen av Red Lime har belastat den senaste kvartalsrapporten. Dessutom har Starbreeze nu valt att börja utveckla egna nedladdningsbara och mindre spel. Det första projektet påbörjades under våren.
Den nya inriktningen i kombination med fördröjningen av Red Lime innebär att resultatet de första tre månaderna 2011 påverkats negativt med totalt cirka tio miljoner kronor.
– Vi måste förändras och utvecklas med omvärlden. Branschen ser annorlunda ut i dag än för några år sedan. De stora förlagen har blivit försiktigare och mer restriktiva. Det gör att vi nu satsar på att ta fram egna spel som till att börja med är egenfinansierat. Det är någonting som jag själv har velat göra, säger Mikael Nermark.
För två år sedan lämnade sju chefer, varav två ur ledningsgruppen, företaget och startade ett nytt bolag, Machinegames i Uppsala. Machinegames har vuxit och rekryterat från bland annat Starbreeze, med följd att personalomsättningen på Starbreeze ökat kraftigt.
– Det är klart att det har påverkat oss. Det har varit stormigt på Starbreeze det senaste året. Men samtidigt finns det god tillgång på duktiga spelprogrammerare och utvecklare. Vi har inte haft något problem att rekrytera ny personal, säger Mikael Nermark.