Företagsklimatet döms ut
Företagens syn på företagsklimatet i Uppsala kommun blir allt mörkare. Bara drygt 20 procent anser att det är bra. Bland politikerna är siffran nära 60 procent. Svenskt Näringsliv vill nu ha en tjänstegaranti till företagen.
Inga-Karin Fryklund och Karl Hulterström konstaterar att företagen är mer missnöjda nu än 2001.
Foto: Hans E Ericson
Resultat är nedslående. Sedan förra undersökningen, som genomfördes 2001, anser företagarna att attityderna mot företagen blivit sämre, både från allmänhet, politiker och medias sida. Från att ha haft ett "godtagbart" företagsklimat har Uppsala enligt undersökningen, i dag ett "inte helt godtagbart" klimat. Företagen anser bland annat att kommunaltjänstemännens attityder till företagande försämrats, servicen har också blivit sämre. En majoritet anser dessutom att kommunen bedriver osund konkurrens gentemot företagarna.
"Nedgången är kraftig"
- Det är en kraftig nedgång vi ser. Många upplever att kontakterna med kommunen tar tid och är krångliga. Det är tufft att expandera och anställa. De flesta företag vill göra det i Uppsala, men om man stöter på stora hinder så kan
etableringarna hamna på andra håll, säger regionchef Inga-Kari Fryklund.
Uppsalas fullmäktigepolitiker ingår också i undersökningen. Skillnaden mot företagarna är stor. Över 60 procent av politikerna anser att deras egen attityd gentemot företagen är bra, mycket bra eller utmärkt. Knappt 30 procent av företagarna håller med. Skillnaderna är lika stora när det gäller synen på kommunens service, information till företagen, regler, byråkrati och konkurrens.
Det visar att det är mycket viktigt att politiker och företagare lär känna varandras villkor bättre, säger Inga-Kari Fryklund.
Träffar politiker regelbundet
UNT: Vad gör Svenskt Näringsliv för att förbättra situationen?
- Vi har bland annat regelbundna träffar med politikerna i kommunens arbetsutskott och arrangerar företagsbesök.
Inga-Karin Fryklund vill nu att kommunen inför en tjänstegaranti, så att företagen får klara besked om vilken service de kan förvänta sig och hur långa handläggningstider olika ärenden har.
- Det skulle ge större tydlighet. Man vet vad man kan förvänta sig som företagare. Andra kommuner som infört garantin är nöjda.
Hon skulle också vilja ha en sorts lots som hjälper företagen tillrätta så att de inte går vilse i den kommunala byråkratin.
UNT har inte lyckats nå företrädare för Uppsala kommun för en kommentar till undersökningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!