Företagare vill se förlängd gågata
En förlängd gågata mellan Stadsbiblioteket och Ungdomens hus skulle gynna handlarna och minska biltrafiken i centrum. Det visar en enkätundersökning som Miljöpartiet gjort bland företagare längs Svartbäcksgatan som grund för en ny motion till kommunfullmäktige.
Foto:
- För att komma till rätta med luftkvaliteten i centrala Uppsala är det nödvändigt att minska biltrafiken i centrum. Människor föredrar att vistas på bilfria gator, vilket är positivt eftersom det också gynnar både handlare och krögare i området, säger Niclas Malmberg.
Under våren har partiet gjort en enkätundersökning med det aktuella gångstråkets företagare. Endast fyra av de trettioen tillfrågade var negativa till idén.
- De som ställer sig negativa till förslaget är nog rädda att en avstängning för biltrafik ska hämma deras affärsverksamhet. Men vi anser naturligtvis att gatan måste vara öppen för nyttotrafik, säger Niclas Malmberg.
Han hoppas också få med sig Vänsterpartiet och Socialdemokraterna i frågan.
- Jag ser ingen anledning till varför de inte skulle vilja vara med. Förslaget ligger i linje med stadens utveckling. När Uppsala växer måste också utbudet av affärsvänliga områden växa. Mitt mål är att biltrafiken ska flyttas bort från innerstan, säger han.
En av Svartbäcksgatans krögare, Jukka Saario, som driver Hotell Linné uppskattar att en avstängning av biltrafiken en vädermässigt fin sommar skulle kunna öka hans omsättning med 40 procent.
- Tänk dig uteserveringarna som skulle kunna anläggas här. Jämnade kommunen gatan fri från trottoarer och asfalt skulle den bli betydligt mer promenadvänlig. Jag tror stenhårt på den här idén, säger han.
Men det är inte alla som uppskattar Miljöpartiets planer. De två cykelhandlarna ser stora problem med förslaget eftersom deras kunder ofta behöver köra bil fram till butikerna.
- Det skulle innebära stora problem för oss. Kunderna skulle behöva parkera på Skolgatan och det kommer de inte att vilja göra, vi är verkligen beroende av att det är tillåtet med biltrafik här, säger Mikael Helin på Cykel-Viktor.
Han anser att förslaget är ytterligare ett led i kommunens satsning på att "döda stadskärnan".
- Det finns redan alldeles för få parkeringstillfällen i city. Det måste finnas möjlighet för Uppsalaborna att utföra snabba ärenden i centrum även om man kör bil, säger Mikael Helin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!