Företagare ser fram mot förenklingar
Mindre hemmajobb och lägre kostnader för bokföring. Det önskar sig företagarna Maria Ljungberg och Catarina Andersson, Uppsala, som ett resultat av regeringens planer på att förenkla för småföretagen.
Maria Ljungberg
Foto:
Många av förslagen är kända och en del har också redan genomförts. Andra, som till exempel borttagandet av revisorer för mindre bolag, måste utredas innan de kan genomföras.
Regeringens mål är att spara 25 procent av företagens administrationskostnader fram till 2010.
Small Uppsala AB har funnits som aktiebolag i drygt två år. Maria Ljungberg och Catarina Andersson är bolagets ägare och enda anställda. De har också två timanställda till sin hjälp för att driva inredningsbutiken Small i centrala Uppsala. Den största administrationskostnaden är den som kommer i början av varje verksamhetsår.
- Bokslutet kostar oss cirka 15 000 kronor för revisorn och lika mycket för redovisningen. Den kostnaden och det besväret skulle vi förstås gärna slippa, säger Maria Ljungberg.
De tillbringar båda också tre eller fyra timmar i veckan med administrativt arbete hemma, för företagets räkning. Det är därför välkommet att Skatteverket nu fått i uppdrag att utreda en elektronisk lönecentral, skatta.se, där sådant som löner, skatteavdrag, kontrolluppgifter och avgiftsberäkning ska kunna skötas utan papper.
- Absolut. Nu har vi ju inga fast anställda, förutom vi själva. Det är delvis för att det är dyrt, men också för att det blir mycket krångel kring anställningar, säger Maria Ljungberg.
Enklare och gemensamma tullregler för EU-länder kan de ha viss nytta av, men till största delen köper de sina importerade varor av svenska agenter.
Regeringen ska nu inrätta ett Regelråd, nya regler och lagar ska granskas ur förenklingssynpunkt och en handlingsplan skickas till riksdagen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!