Företagare mötte cancerforskare

Under tisdagen arrangerades AIMDay cancer, en rad workshops där både små och stora företag fick chansen att knyta kontakter och ställa frågor till cancerforskare.

Roger Tell och Andy Browning.

Roger Tell och Andy Browning.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2011-06-14 21:49

Videon är inte längre tillgänglig

Runt 15 företag och 90 forskare samlades på Rudbecklaboratoriet för att byta kunskap och insikter kring cancer.
På schemat fanns 34 frågor som skickats in i förväg av företagen. En av de frågvisa var Roger Tell, medicinsk chef för området onkologi på läkemedelsjätten Astra Zeneca, som tagit sig från Solna till Uppsala för att delta i två workshops.

Enligt honom blir cancervården alltmer specificerad med målsökande behandlingar och designade läkemedel, och han hoppades bland annat få mer insikt i hur läkemedelsstudier kan genomföras enklare och snabbare trots små patientgrupper.
– Det här är jätteintressant för oss. Även för stora företag som Astra Zeneca är det svårt att ha all spetskompetens inom företaget. Jag känner många läkare, men de som arbetar med grundforskningen har jag svårare att få kontakt med, säger han och lägger till att han även är intresserad av vad mindre företag har att komma med.
– Har de samma inriktning som vi har kan vi tänka oss att samarbeta.

Möteskonceptet AIMDay kan liknas vid en stor akademisk frågelåda: företagen skickar in frågor, arrangören samlar ihop de forskare som bäst kan svara och bjuder in till workshops. Frågorna som ställdes under AIMDay cancer var av olika karaktär, till exempel efterlyste företaget 3H Biomedical AB vävnad som ska användas i biologiska tester medan Landstinget i Uppsala län ville veta hur sociala medier kan användas för att öka vårdens kunskap om de bästa cancerbehandlingarna.
Enligt Andy Browning, projektledare på UU Innovation som är en av aktörerna bakom dagen, är AIMDay ett bra koncept när det gäller att sprida kunskaper mellan universitet och företag. Här är det inte kommersialisering av forskningen som är målet, utan det är att dela med sig av det man kan.
– AIMDay handlar inte om produkter, utan om att fler ska få ta del av den kunskap som både företag och universitet har inom ett visst område, i det här fallet cancer. Mötena kan utmynna i allt från nya kontakter och samarbeten till att man kan söka pengar till forskningsprojekt tillsammans, säger han.

Enligt UU Innovation är konceptet mycket framgångsrikt och uppskattas av både företag och forskare. Det kan man till exempel se på de enkäter som deltagarna får fylla i efter att dagen avslutats.
– I den förra enkäten vi gjorde uppger 90 procent av företagen att de har fått ett utbyte av dagen. Men det roliga är att 70 procent av forskarna uppgav att diskussionerna har bidragit till att höja kvaliteten på deras forskning, säger Lars-Eric Larsson, enhetschef på UU Innovation.
AIMDay cancer arrangerades av UU Innovation och Barncancerfonden tillsammans med tre strategiska satsningar vid Uppsala universitet som på uppdrag av regeringen stödjer cancerforskning på olika sätt; SciLifeLab, U-CAN och U-CARE.

FAKTA

Ökar kontaktytan
Academy Industry Meeting Day, AIMDay, är ett möteskoncept som tagits fram av UU Innovation och som går ut på att företag och forskare inom samma område deltar i gemensamma workshops.
Första steget är att företagen skickar in frågor som de vill ha svar på för att kunna utveckla sin verksamhet. Arrangören samlar sedan ihop forskare som kan svara på frågorna och låter dem träffa företagarna i workshops. Efter mötet följer arrangören upp de kontakter som gjorts och stöttar de samarbeten som har inletts. I Uppsala har UU Innovation ordnat ett flertal arrangemang under konceptet AIMDay, inom områden som materialvetenskap, energi och religion.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!