Sedan lanseringen av mobilspelet Pokémon Go har flera företag runtom i världen använt det för att bland annat öka tillströmningen av potentiella kunder. Under torsdagen tog sig hundratals spelare till Gamla Riksbankshuset i Uppsala. Där anordnade webbyrån Wasabi Web något de valt att kalla "PokémonGo-lounge".
– Vi gör det mest som ett test. Potentialen är enorm och det måste man ta vara på. Överallt finns företag som skulle kunna ha nytta av det här, säger Andreas Glimbrant, vd på företaget.
Förutom möjligheten att ladda sin mobiltelefon så erbjöd företaget även spelarna att dra nytta av en så kallad "Luremodel" under hela dagen. Den innebär att fler Pokémons dras till ett ställe. Att aktivera en "Luremodel" kostar pengar och det är något som även privatpersoner kan göra.
– De bara går in av sig själva. Det är ett enkelt dragplåster och hittills har vi haft uppåt tvåhundra besökare, säger Alexandra Svedström som är marketing specialist.
Men det är inte bara lokala företagare som har fått upp ögonen för Pokémon-hysterin. Även Uppsala kommun ser fördelar med mobilspelet.
– Det skulle kunna vara ett roligt och spännande sätt att få kommuninvånare och besökare att ta sig runt och se olika platser i Uppsala, säger Staffan Ceder, kommunikationsstrateg vid Uppsala kommun.
Någon plan för att använda Pokémon Go för att nå ut till Uppsalabor och turister har kommunen inte i nuläget. Men Staffan Ceder uppger att de följer utvecklingen.
– Det är ytterligare en kanal att kommunicera via. Sedan vill man ju såklart att de som kommer till platserna inte bara ska vara där för att fånga Pokémons. Helst ska man göra evenemang och aktiviteter som bär sig själva men detta skulle kunna fungera som ett komplement.