Företag ska lockas till välgörenhet

Ikväll tisdag går startskottet för välgörenhetsprojektet Change of Mind, projektet vars syfte är att underlätta för företag att engagera sig i välgörenhet.

Mikael Tapper, Evelina Skagerlind och Mikael Blomkvist.

Mikael Tapper, Evelina Skagerlind och Mikael Blomkvist.

Foto: Erik Kulo

Uppsala2012-02-28 13:06

Trenden är tydlig: svenska folket skänker mer pengar än någonsin till välgörande ändamål. Det syns inte minst på inflödet till välgörenhetsorganisationers 90-konton där privatpersoner stod för 35 procent av donationerna förra året. Samma siffra för svenska företag: 4,2 procent.

Det finns med andra ord en hel del att jobba med, menar Mikael Blomkvist, kreatör på eventföretaget Qase, och en av initiativtagarna till välgörenhetsprojektet Change of Mind.

– I dag talas det mycket om corporate social responsibility, CSR, och om hur allt fler företag vill visa att man ger tillbaka till samhället. Samtidigt är många företag osäkra på hur de ska gå till väga. Det är där vi kommer in.

På kontoret i Kristallen vid Boländerna lägger han och kollegerna nu sista handen vid förberedelserna inför kvällens event på Uppsala Konsert och Kongress där säljgurun Per Lange kommer att hålla en öppen föreläsning om företagande och välgörenhet. Kvällens evenemang blir startskottet på ett sex månader långt projekt vars syfte är att samla in så mycket pengar som möjligt till de fyra förmånstagarna: Akademiska sjukhusets barnfond, Min Stora Dag, Barncancerfonden och BRIS. Överskottet kommer att gå till lokala projekt, bland annat byggandet av Akademiska sjukhusets trädgård, en Läkparken för sjuka barn.

– Vi har lånat tanken från sportens värld, som har varit väldigt framgångsrika på att locka till sig företagssponsorer. Förra året stod till exempel företagssponsring för 30 procent av de Allsvenskan fotbollsklubbarnas finansiering. Genom sporten kan företag erbjuda VIP-biljetter till anställda och viktiga kunder, samtidigt som varumärket exponeras i ett positivt sammanhang. Vår ambition är att erbjuda Uppsalaföretagen ett liknande koncept, men att pengarna går till välgörenhet istället för till sportklubbarna, säger Mikael Blomkvist och frågar retoriskt:

– Kan du sponsra AIK: s nya toppforward så varför inte också sponsra barncancerforskningen?

Projektet kommer att avslutas i september med en stor gratiskonsert på Vaksala torg. Ett sätt att engagera sig i projektet är som donatorföretag. Dessa kommer att skänka en valfri summa för varje konsertbesökare.

– På så sätt kommer alla som kommer till konserten att bidra till att mer pengar skänks till välgörande ändamål, dessutom får de en kul kväll.

Förhoppningen är att drygt ett hundratal företag ska ansluta sig, men exakt hur mycket pengar som projektet kommer att samla in är inget kollegan Evelina Skagerlind vågar spekulera i.

– Allt beror på hur många företag som ansluter sig, men om man räknar med att 150 företag väljer att skänka en krona för varje konsertbesökare, och att 15 000 Uppsalabor dyker upp, då är vi uppe i miljonbelopp. Det vore fantastiskt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om